رونمایی از نسخه خطی اسکندرنامه نظامی در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

بهگزارش روابطعمومی مجموعه فرهنگیتاریخی نیاوران، این کتاب نفیس خطی مصور در قطع رحلی کوچک در سده سیزدهم هجری قمری از نسخه اسکندرنامه نظامی گنجوی به خط نستعلیق کتابت شده و تصاویر آن در سیزده مجلس به تصویر کشیده شده است.
حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن مؤید نظامی شاعر معروف ایرانی در قرن ششم هجری قمری بین سال های ۵۳۰ تا ۵۴۰ ه.ق در شهر گنجه واقع در جمهوری آذربایجان کنونی متولد شد اما اصلیت عراقی داشت. او از فنون حکمت و علوم عقلی و نقلی، طب، ریاضی و موسیقی بهرهای کامل داشته و از علمای فلسفه و حکمت به شمار میآمده است. نظامی بین سال های ۵۹۹ تا ۶۰۲ هجری قمری وفات یافت.
نظامی چند سال آخر زندگیاش را صرف سرودن اسكندرنامه كه از لحاظ حجم بزرگترین اثر اوست، كرد. این اثر كه به دو بخش شرفنامه و اقبالنامه تقسیم شده بیشتر از دیگر آثارش، مورد رضایت خود اوست. شاید از این روست كه نظامی این اثر را در دوران ناتوانی و پیری و ضعف جسمانی خود سروده و رنج بیشتری در تصنیف آن كشیده است.
اسکندرنامه که شامل حدود 10هزار و 500 بیت شعر و هموزن شاهنامه فردوسی است، حدود سال ۵۹۹ ه. ق سروده شده است.
علاقهمندان برای بازدید از این کتاب نفیس میتوانند تا پایان اسفند ماه از ساعت 8 تا 16 به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگیتاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.
این انجمن در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی کرج توسط جمعی از اساتید برجسته دانشگاه تاسیس شده و یک نهاد غیر دولتی با مجوز رسمی به شماره ۸۴۲/ ۳۱- ۷۳۹۹ از سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و شماره ثبت ۸۲۸ از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد . رویکرد این مرکز آموزشی ، پژوهشی ، اجرائی و مشاوره ای بوده و در چهارچوب قوانین کشور حرکت می نماید .هزینه های آن از راه آموزش علوم قرآنی ، هنرهای سنتی ، ارائه مشاوره به شخصیتهای حقوقی و حقیقی ، انجام پژوهشهای مرتبط با اساسنامه انجمن و همچنین برگزاری تورهای خاص و ابداعی تامین می گردد . مدیریت وبلاگ و متعاقبا اعضاء امناء و مدیریت عالی انجمن دست تمامی فعالان مرتبط با تحرکات انجمن را به گرمی می فشارد و رسما اعلام می دارد این مرکز بلاشک محلی برای تبادل اندیشه های سازنده ، ارائه پیشنهادات کاربردی و بررسی راهکارهای عملی توسعه پایدار شهری و جوامع محلی می باشد . در این مرکز مباحث بی پایه و رفتارهای غیر اخلاقی جایگاهی نداشته و در ذهن مدیران آن هدفی جزء ارتقاء شخصیتی فرزندان برومند ایران سرفراز اسلامی نیست . لازم به ذکر می باشد عنوان رسمی و اداری انجمن در نهمین مجمع عمومی خود به انجمن تاریخ و میراث ایرانیان تغییر یافته و موضوعات جدیدی نیز به رویکردهای فعالیت آن اضافه شده است .