◀️ میراث معنوی _ ۶۶۳ _ آداب و رسوم جوامع محلی / ترکمن

✍ سیامک صحافی، ايرانشناس و رئیس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان
رقص خنجر
✳️ ذکر خنجر نمایش هنری رایج در قالب رقص آئینی و سنتی میان ترکمنهاست که دستهجمعی، با لباس محلی و خنجر بر کمر انجام شده و نشانه زنده بودن یکی از ارزشمندترین هنرهای فرهنگی این قوم است.
✳️ پیشینه اجرای مراسم رقص خنجر به حدود سه قرن پیش از ظهور اسلام برگشته که در آن زمان، مراسم رقص خنجر صرفاً بهعنوان آیین نمایشی با مضمونی حماسی اجرا میشد.
✳️ قبایل ترکمن، قبل از شکار و شروع نبرد با حیوانات درنده، این مراسم را اجرا میکردند تا روحیه گرفته و در مبارزه پیروز شوند؛ بنابراین، عدهای از کارشناسان و پژوهشگران آداب و رسوم قوم ترکمن این نمایش هنری را یک نوع آمادگی کامل برای رزم و مبارزه در گذشتههای دور میدانند که طی آن جنگجویان و مبارزان صحرا، پیش از عزیمت به میدان نبرد شمشیرها را به دست گرفته، با جمع شدن و چرخیدن و انجام حرکات موزون که با نعره و فریاد همراه بوده خود را برای نبرد یا مقابله با دشمنان آماده کرده و بعد از آن روانهٔ میدان نبرد می شدند.
✳️ امروزه گرفتن خنجر به دستِ غزلخوان گروه، یادگار آن دوران بوده و کاملاً روشن است که مضمون اشعار در آن دوران، حماسی و در وصف شجاعتها و قهرمانیهای جنگجویان آن قبیله بوده است ولی پس از ظهور اسلام این اشعار رنگ مذهبی و دینی به خود گرفت و مضمون آن به ذکر و ستایش خداوند و اولیای الهی تبدیل شد؛ بهطوریکه خواندن غزلهای عارفانه که گاهی سروده شخصِ «بخشی» بود، متداول شد.
💠 ریشههای تاریخی ذکر خنجر
۱- به رقص دراویش نقشبندیه شبیه است و مروج آن را مشرب دالی یکی از یاران و شاگردان بهاالدین محمد نقشبندی میدانند.
۲- در کتاب مراسم آیینی و تئاتر آمده است که رقص خنجر ترکمنها همانند آیین «گوات» در بلوچستان و آیینزار در خلیج فارس است و معمولاً برای مداوای بیمارن روحی اجرا میشود.
۳- این رقص، به آیین پرخوانی نیز شبیه است. پرخوانی یعنی زیاد خواندن اوارد، همراه با حرکات نمایشی دست و پا که یادآور شمانیسم و کارهای شمنها است.
شمنها برای تحت کنترل در آوردن ارواح نامریی و نجات بیمار روحی، حرکاتی چرخشی و جهشهایی رقص گونه انجام میدادند در حالی که شمشیری آخته و آتشین بر دست داشتند. به علت شباهت این حرکات با حرکات کسانی که رقص خنجر را اجرار میکنند، شاید بتوان گفت که ذکر خنجر، صورت تحول یافتهی اعمال شمنها در شمانیسم باشد و اینک برای تقرب به خدا محسوب میشود.
۴- ترکمنها بنا به شرایط محیطی، همیشه در معرض هجوم اقوام مختلف بودند. بر این اساس چارهای نداشتند جز اینکه همیشه در حالت دفاعی باشند و با آموزش فنون نظامی، خود را قوی، پرتوان و مصمم نگه دارند. رقص خنجر با نقش مایههای مذهبی سبب میشود که این روحیه در آنها تقویت شود.
💠 نحوهی اجرای مراسم ذکر خنجر
✳️ در اجرای این هنر رزمی، نمایشی، نیایشی از لحاظ تعداد مجریان، محدودیتی وجود ندارد ولی معمولاً از پنج، هفت، ۹ و یا ۱۱ نفر تجاوز نمیکند.
✳️ یکی از مجریان، وظیفه رهبری و غزلخوانی گروه را به عهده دارد. رهبر گروه و مجریان جامهای بلند و قرمز میپوشند که جامهی سنتی ترکمن هاست (دون) و خنجری بر کمر میبندند.
✳️ مجریان این هنر رزمی، نیایشی، نمایشی در دو ردیف و مقابل هم قرار میگیرند، آنچنان که قادر به دیدن رهبر گروه و حرکات او باشند. وقتی گروه نمایشی در مقابل مردم قرار گرفت رهبر گروه، غزلی عارفانه را با صدایی گرم، شمرده و آهنگین میخواند، این اجرا را دئورما غزل/ غزل آغازین نام نهادهاند.
✳️ در این دور، همه مجریان دستهای خود را در حالت نیایش به سوی آسمان بلند میکنند، آنگاه در بخشی از غزل و با اشاره رهبر گروه از ته گلو «هووه» میگویند که در حقیقت همان «یا هو» گفتن است.
✳️ در مرحله بعد و با اشاره رهبر گروه، این «هووه گوی ها» با زدن یک پا برزمین هماهنگ با رهبر گروه، عقب و جلو میروند و به تدریج آهنگ عقب و جلو رفتن را سریعتر میکنند، این حرکات با خشنتر کردن تن صدا همراه است.
💠 مرحله «اُچ دپیم» یا سه ضربه پا
✳️ با رسیدن بازیگران به اوج هیجان روحی، رهبر گروه تشخیص میدهد که مجریان را به دور سوم هدایت کند که این مرحله را «اوچ دپیم» یا سه ضربه پا مینامند. در این مرحله، مجریان از حالت تقابل به حالت چرخش در میآیند و در طی سه گام به مرکز دایره میرسند، آنگاه که این حرکات چند بار تکرار شد، رهبر گروه، لفظ خنجر را بر زبان میآورد و گروه در مرکز دایره خنجرهای خود را در بالای سر به هم میرسانند که نشانهی یکی شدن همهی قبایل و طوایف ترکمن است، یعنی رسیدن از کثرت به وحدت.
💠 شعر رقص خنجر
✳️ بخش اول
ایا دوثلار، برادر لار، الیمدان شونقاریم اوشدی
توتای دیثم قولیم یتمز، ایکی باقیم اوزلیپ قاشدی
آمین خدا، آمین- هو، ها، هو
✳️ بخش دوم
ای کریم بو یا کریم، قادر خدا ثندان مدد
بارچا لارینگ آتاثی، آدم حوّاثندان مدد
هر نه بولقای کل عالم، انبیا ثندان مدد
فخر عالم، حق حبیبی، مصطفی ثندن مدد
هو، ها، هو
✳️ بخش سوم
ای آّلاّیای آّلاّیای آّلاّیای آّلاّی
ای گوزیم ثنی، ای گوزله یار-ای دیلیم ثنی
ای ثوزیله یار ای قلبیم ثنیایایسته یار
آلاّی آلاّی آلاّی
ایسته یارای آلاّی آلاّی
ایسته یار هو، ها، هو
این انجمن در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی کرج توسط جمعی از اساتید برجسته دانشگاه تاسیس شده و یک نهاد غیر دولتی با مجوز رسمی به شماره ۸۴۲/ ۳۱- ۷۳۹۹ از سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و شماره ثبت ۸۲۸ از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد . رویکرد این مرکز آموزشی ، پژوهشی ، اجرائی و مشاوره ای بوده و در چهارچوب قوانین کشور حرکت می نماید .هزینه های آن از راه آموزش علوم قرآنی ، هنرهای سنتی ، ارائه مشاوره به شخصیتهای حقوقی و حقیقی ، انجام پژوهشهای مرتبط با اساسنامه انجمن و همچنین برگزاری تورهای خاص و ابداعی تامین می گردد . مدیریت وبلاگ و متعاقبا اعضاء امناء و مدیریت عالی انجمن دست تمامی فعالان مرتبط با تحرکات انجمن را به گرمی می فشارد و رسما اعلام می دارد این مرکز بلاشک محلی برای تبادل اندیشه های سازنده ، ارائه پیشنهادات کاربردی و بررسی راهکارهای عملی توسعه پایدار شهری و جوامع محلی می باشد . در این مرکز مباحث بی پایه و رفتارهای غیر اخلاقی جایگاهی نداشته و در ذهن مدیران آن هدفی جزء ارتقاء شخصیتی فرزندان برومند ایران سرفراز اسلامی نیست . لازم به ذکر می باشد عنوان رسمی و اداری انجمن در نهمین مجمع عمومی خود به انجمن تاریخ و میراث ایرانیان تغییر یافته و موضوعات جدیدی نیز به رویکردهای فعالیت آن اضافه شده است .