تشریح آخرین جزئیات طرح توسعه مکران با رویکرد گردشگری

بهگزارش میراثآریا بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی امروز پنجشنبه 8 تیر افزود: «چند سالی است که بحث تهیه طرح توسعه مکران بر اساس توصیههای رهبر معظم انقلاب در سال 93 و با تشکیل کارگروهی در همین رابطه در نهاد ریاستجمهوری و ارجاع مأموریت مستقیم وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران آغاز شده است.»
او با اشاره به اینکه بخشهای عمده طرح توسعه مکران (شامل منطقه چابهار و بخشی از استانهای جنوبی حاشیه سواحل خلیجفارس و دریایعمان) در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تهیه شده است در مورد مصوبههای این طرح ملی گفت: «پهنهبندی، ضوابط و مقررات استقرار کاربریها در طرح به تصویب است و همچنین در این طرح، حل مساله آب در شهرهای جنوبی کشور و محیط زیست حساس منطقه در دستور برنامه های توسعهای قرار دارد.»
به گفته داودپور، طرح توسعه همه جانبه مکران با تأکید بر جلوگیری از تهدیدهای احتمالی که بر اثر توسعه به وجود میآید تهیه میشود و توجه به میزان جمیعتپذیری و ساماندهی حاشیهنشینان و جلوگیری از گسترش آنها نیز از دیگر مباحث طرح توسعهای مکران است.
عضو کارگروه تدوین طرح توسعهای مکران با بیان اینکه افق کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت طرح توسعهای مکران تهیه شده و در همه آنها مباحث مهمی در زمینه های محیط زیستی و جمیعتپذیری، ساخت اقامتگاه های گردشگری، توسعه صنایع مدنظر بوده است، گفت: «طرح توسعه مکران میتواند از تهدیدهایی که بر اثر توسعه به وجود میآید جلوگیری کند و فرصتهای توسعه را در همه زمینهها که بخش عمده آن گردشگری است گسترش دهد.»
او افق بلندمدت توسعه مکران را یکی از مهمترین بخشهای طرح توسعهای مکران عنوان کرد و گفت: «افق بلندمدت به نقش منطقهای سواحل اشاره دارد و جمعیتپذیری در آن به گونهای دیده شده که به جای تمرکز در یک منطقه، جمعیت در مکانهای مناسب توزیع شود و سعی کردیم تراکم جمعیت و فعالیت را در نوار ساحلی تعادلبخشی کنیم.»
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: «احداث بنادر آزاد، صنایع و مراکز تجاری و صنعتی بزرگ، کارخانجات و مراکز گردشگری و تفریحی با بررسیهای مکانیابی تا بخشی انجام شده و به گونهای است که منطبق با سیاستهای مصوب بوده و تمامی تلاش ما این است که از آنها فراتر نرود.»
او حل مساله آب و محیطزیست منطقه را یکی از مهمترین موضوعاتی دانست که در طرحهای توسعهای مکران مورد توجه جدی مسئولان قرار دارد.
داودپور ادامه داد: «پایه توسعه اقتصادی منطقه مکران بحث گردشگری است که توسعه در بخش گردشگری وابسته به محیطزیست حساس و آب منطقه است که در غیر اینصورت گردشگری پایدار در منطقه ایجاد نخواهد شد.»
او گفت: «مطالعات زیستمحیطی یکی از اصول و پایههای کار ما در طرح توسعه مکران است و به همین منظور سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی نیز همزمان با مطالعات طرح در مورد حل مساله آب که در وزارت نیرو و محیطزیست که در سازمان حفاظت محیطزیست دنبال میشود بر روی مباحث امواج، مطالعاتی را آغاز کرده است که در تکمیل طرح توسعه مکران مورد توجه ما قرار دارد و به عنوان خطوط قرمز و بایدها و نبایدهای وزارت راه و شهرسازی است.»
مطالعات احتمال بروز سونامی در منطقه مکران انجام شده است
به گفته این مقام مسئول، مطالعات امکان بروز سونامی در سواحل مکران انجام شده و به همین دلیل نیز استقرار فعالیت ها با فاصله از ساحل است و ضوابط خاص سونامی حتی در ساخت و سازها لحاظ شده و مورد توجه جدی قرار دارد.
داودپور تصریح کرد: «بحث توسعه پایدار فقط منحصر به توسعه طبیعی پایدار نیست بلکه پایداری اقتصادی- اجتماعی خیلی مهمتر است زیرا اگر پایداری اقتصادی- اجتماعی نداشته باشیم پایداری طبیعی نیز به تنهایی فایدهای نخواهد داشت.»
او در بیان برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از ساخت و توسعه امکانات اقامتی گردشگران در ارائه مجوزهای ساخت هتل در چارچوب قوانین شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت: «در مکران هر سازمانی اقدامات خود را انجام میدهد که انتظار میرود هماهنگ با سیاستگذاریها باشد، در همین راستا سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری طرحهای جامع توسعه منطقهای را در چارچوبهای سازمان خود ارائه میدهد که اگر هماهنگ با ضوابط استقرار و پهنهبندی باشد استقرار بدون محدودیت اتفاق میافتد.»
داودپور با تأکید بر آنکه شورای عالیشهرسازی و معماری ایران بیشتر بر سیاستگذاری تمرکز دارد، افزود: «در مکانهای مجاز، ساخت هتل و اقامتگاههای گردشگری محدودیت ندارد ولی در مکانهایی که مشروط تشخیص داده میشوند باید زیرساختها و رعایت حریمهای مربوطه اتفاق بیفتد تا بر اساس آن ساخت اقامتگاه اشکالاتی از نظر شهری ایجاد نکند.»
او یادآور شد: «در جریان تهیه طرح به لحاظ اهمیت نظر مسئولان استانی در تمامی جلسات کارگروه از نمایندگان استانها دعوت به عمل آمده است و نظرات مسئولان استانی نیز با توجه به شناختی که از منطقه، مشکلات، چالشها، نقاط قوت و ضعف آن دارند در برنامه مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس نیز برنامههای چابهار و در سطح کلانتر تمامی استانهای حاشیهای خلیجفارس و دریایعمان را خواستهایم و قرار است نظرات مسئولان استانی نیز برای همه جانبه بودن طرح در تصویب سند نهایی بیاید.»
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: «در وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با زیرساختها (شبکه راهها، راهآهن، بنادر و فرودگاه) و توسعه شهری سواحل مکران، وظایف و اقدامات خود را دنبال میکنیم.»
این انجمن در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی کرج توسط جمعی از اساتید برجسته دانشگاه تاسیس شده و یک نهاد غیر دولتی با مجوز رسمی به شماره ۸۴۲/ ۳۱- ۷۳۹۹ از سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و شماره ثبت ۸۲۸ از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد . رویکرد این مرکز آموزشی ، پژوهشی ، اجرائی و مشاوره ای بوده و در چهارچوب قوانین کشور حرکت می نماید .هزینه های آن از راه آموزش علوم قرآنی ، هنرهای سنتی ، ارائه مشاوره به شخصیتهای حقوقی و حقیقی ، انجام پژوهشهای مرتبط با اساسنامه انجمن و همچنین برگزاری تورهای خاص و ابداعی تامین می گردد . مدیریت وبلاگ و متعاقبا اعضاء امناء و مدیریت عالی انجمن دست تمامی فعالان مرتبط با تحرکات انجمن را به گرمی می فشارد و رسما اعلام می دارد این مرکز بلاشک محلی برای تبادل اندیشه های سازنده ، ارائه پیشنهادات کاربردی و بررسی راهکارهای عملی توسعه پایدار شهری و جوامع محلی می باشد . در این مرکز مباحث بی پایه و رفتارهای غیر اخلاقی جایگاهی نداشته و در ذهن مدیران آن هدفی جزء ارتقاء شخصیتی فرزندان برومند ایران سرفراز اسلامی نیست . لازم به ذکر می باشد عنوان رسمی و اداری انجمن در نهمین مجمع عمومی خود به انجمن تاریخ و میراث ایرانیان تغییر یافته و موضوعات جدیدی نیز به رویکردهای فعالیت آن اضافه شده است .