با وجود آنکه تکراری بودن منوی رستوران ها تبدیل به یکی از دغدغه های گردشگری شده است اما مسئولان معتقد هستند عملیاتی شدن این مهم نیازمند گذر زمان و تعریف مباحث اقتصادی آن است چنانکه حتا برگزاری جشنواره ای طولانی مدت برای این بخش بدون ضمانت اجرایی انجام می شود.  

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – غذا از جهات مختلف در حوزه گردشگری حائز اهمیت است و علاوه برآنکه خوراک یکی از ضرورت های بقا و از ارکان اصلی سفر است، بر اساس دیدگاه های موجود غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می شود. به گزارش CHN، بخش مهمی از ادراک گردشگران درباره کیفیت یک مقصد به تجربه آنها از غذا باز می گردد و غذا در کنار اقامت از مهمترین نیازمندی های گردشگران محسوب می شود. در این میان غذاهای محلی یکی از اصلی ترین مولفه ها و مشخصه های فرهنگی کشورها به حساب می آیند و مردم هر منطقه با بهره گیری از فرهنگ رایج در آن حوزه و اقلیم منطقه شکل مشخصی از خوراک را تهیه و در طول قرن های متمادی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی پرورده اند. به گزارش CHN، گفته می شود، در ایران بیش از 2500 نوع غذا طبخ می شود با این وجود همچنان یکی از دغدغه های گردشگران مواجه با منوهای تکراری رستوران ها و سرو کباب و جوبه کباب است. در واقع این مهم که چه بخورم یکی از چالش های سفر محسوب می شود. مسئولان گردشگری نیز با اذعان به این مهم، ترتیب برگزاری جشنواره "سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری" را داده اند تا شاید بتوان از این راه، تاسیسات گردشگری و پذیرایی و رستوران ها برای ارائه منوهایی متنوع ترغیب کنند. با وجود آنکه در بخش اهداف برگزاری این جشنواره که قرار است طی تیر تا دی ماه سال جاری در 8 منطقه از کشور برگزار شود آمده که برندن سازی غذاهای ایرانی در صنعت گردشگری جهان، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستوران ها در ارائه خوراک های ملی و بومی ایرانی، ارتقا رفاه و توسعه اقتصادی جوامع محلی، تنوع بخشی جاذبه های گردشگری با تاکید بر تنوع غذایی موجود و با توجه به ذائقه گردشگران داخلی و خارجی، توسعه نقش غذاهای محلی در منوهای هتل ها و واحدهای پذیرایی و... اما هیچ ضمانتی برای اجرایی شدن این اهداف تعریف نشده است. "محسن رنجبر" مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری دراین باره می گوید: «با رویکردی فرهنگی در صدد برگزاری چنین جشنواره ای برآمدیم. در این میان سعی کردیم با احصا غذاهای محلی و معرفی 3 دم نوش، 3 نوع دسر و 3 نوع غذای اصلی از هر استان این مهم را عملیاتی سازیم. با توجه به ظرفیت موجود به زودی برنامه ریزی های آن نیز انجام خواهد شد. اما درحال حاضر تنها در صدد احصا غذاهای محلی هستیم.» تمام این صحبتها درحالی مطرح می شود که بارها شاهد برگزاری جشنواره های غذا در استان های مختلف بوده ایم اما هیچگاه نتیجه منسجمی از آن حاصل نشده است. از دیگر سو با وجود ظرفیت های فراوان در حوزه غذاهای محلی همچنان شاهد منوهای تکراری هستیم. " علی باقر نعمتی" مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز در این باره می گوید: «ما نیز موافق هستیم که باید از برگزاری جشنواره به نتایجی دست یافت. درخصوص این جشنواره نیز مطالعات علمی انجام شده است و مشاهدات علمی و اجرایی داشته ایم اما باید توجه داشت که در فعالیت های اقتصادی نمی توان دستوری کار کرد. در واقع باید راه را به سویی برد که رستوران ها و هتلها برای تغییر منوی غذای خود ترغیب شوند. در این میان نیز می توان از استانداردسازی رستوران های بین راهی بهره جست و چنین مباحثی را در آن مد نظر قرار داد.» او همچنین معتقد است: «تحقق و تغییر منوی رستوران ها به اقبال مردم و درآمدزایی رستوران ها از این طریق بستگی دارد و این مهم نیز مستلزم فعالیت و گذر زمان است. با این وجود سعی داریم تا با ابلاغ تحقق چنین نکاتی شاهد تغییر منوی رستوران ها باشیم. اما تاکید می کنم که تحقق این هدف نیز مستلزم گذر زمان است و نمی توان بازه زمانی برای آن تعریف کرد.» به گزارش CHN، با وجود آنکه غذاهای ایرانی یکی از 3 مکتب غذایی در دنیا به حساب می آیند و در کنار غذاهای چینی و رومی قرار می گیرند اما جای خالی آنها حتا در منوی رستوران های داخلی نیز احساس می شود این درحالی است که 86 درصد گردشگران، غذا را به عنوان یکی از بهترین تجربیات گردشگری خود معرفی کرده اند و غذا می تواند سمبل و نماد و برندی برای معرفی مقصد گردشگری باشد. در عین حال نباید فراموش کرد که گردشگری غذا سهم چشمگیری در گردشگری دارد چنانکه حدود 200 میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذا باز می گردد وهر گردشگری بین 150 تا 200 دلار در سفرهای خود برای خوراک هزینه می کند. با این وجود نه تنها جای خالی غذاهای ایرانی و محلی در منوی رستوران ها، هتل ها و مراکز پذیرایی داخلی احساس می شود بلکه هنوز برندی مشخص در این حوزه معرفی نکرده ایم و همواره در صدد برگزاری جشنواره و همایش با نام غذا و فرهنگ ایرانی هستیم.