حریق در باغ شاهزاده ماهان، خسارت چندانی نداشته است

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان روز 13 دی 96 با اشاره به حریق صبح دوشنبه 11 دی 96  در طبقات زیرین عمارت شاه‌نشین باغ شاهزاده ماهان، اعلام کرد:

«خوشبختانه در همان دقایق اولیه کارکنان این باغ متوجه حریق می‌شوند و اقدام به اطفای آن می‌کنند. در حال حاضر از طبقه زیرین عمارت شاه‌نشین باغ شاهزاده به‌عنوان فروشگاه صنایع‌دستی بهره‌برداری می‌شود. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سهل‌انگاری بهره‌بردار در عدم قطع برق بخاری برقی دلیل ایجاد حریق بوده است.

حریق به دیواره‌های طبقه زیرین عمارت شاه‌نشین باغ شاهزاده ماهان خسارت وارد کرده است. بر طبق قانون بهره‌بردار موظف به پرداخت خسارات وارده است. خوشبختانه بهره‌بردار، مکان مذکور را بیمه کرده است. کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان در حال تعیین خسارات هستند تا برای جبران به بهره‌بردار و شرکت بیمه طرف قرارداد اعلام شود.

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان با تکذیب برخی اخبار در خصوص سرایت حریق به درختان کهنسال باغ شاهزاده ماهان اعلام کرد حریق فقط در طبقه زیرین عمارت شاه‌نشین این باغ ثبت جهانی روی داده و با هوشیاری کارکنان میراث فرهنگی از سرایت آن به سایر قسمت‌ها جلوگیری شده است.»

پیست اسکی آلوارس در سرعین توسعه می‌یابد

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل، کریم حاجی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی این استان روز چهارشنبه ۱۳ دی با اعلام این خبر تصریح کرد: «پیست اسکی آلوارس یکی از زیرساخت‌های گردشگری زمستانی استان اردبیل است که همواره مورد توجه گردشگران و ورزشکاران بوده است.» 

او افزود: «به‌منظور توسعه این پیست، سرمایه‌گذار طرح درخواست افزایش محدوده کرده که از طریق امور اراضی مورد موافقت قرار گرفته و در آینده نزدیک این پیست توسعه می‌یابد.» 

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اضافه کرد: «با افزایش محدوده ورزش اسکی به‌صورت حرفه‌ای‌تر در این منطقه دایر خواهد بود و ورزشکاران سراسر کشور می‌توانند برای تمرین و آموزش به آلوارس مراجعه کنند.» 

حاجی‌زاده توسعه زیرساخت‌های گردشگری زمستانی را یکی از اولویت‌های میراث‌فرهنگی اردبیل دانست و متذکر شد: «مسئولان استانی نیز به این مقوله توجه ویژه و مثبتی دارند.»

او اضافه کرد: «با توجه به اینکه میزان بارش برف و ماندگاری برف در اردبیل بالا است، اردبیل قابلیت پیاده‌سازی گردشگری زمستانی و ورزش‌های مرتبط با برف را دارد.» 

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: «از سویی اقلیم این استان و واقع شدن در میانه ارتفاعات موجب شده تا اردبیل مستعد ایجاد زیرساخت‌های گردشگری زمستانی باشد.» 

حاجی‌زاده به ضرورت توزیع جغرافیایی و فصلی گردشگری در اردبیل اشاره و تأکید کرد: «برف در استان اردبیل قابلیت بی‌نظیری است که در نظر داریم به منظور توسعه گردشگری زمستانی از این قابلیت استفاده کنیم.» 

او ادامه داد: «بر همین اساس تمامی طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری زمستانی با اولویت بررسی شده و حتی بسته‌های تشویقی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.»

صنایع‌دستی نیروی محرکه اقتصاد خلاق در ایران

در واقع دیگر تنها تکنولوژی و سخت‌افزارها برای توسعه اقتصادی‌اجتماعی جوامع کافی نیست و این ایده‌های خلاقانه افراد است که نیرو محرکه تحولات قلمداد می‌شوند. از این رو بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سرمایه‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های استراتژیکی در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی صورت داده‌اند. تا از رهگذر گردش اقتصادی آن‌ها، بستری مؤثر برای رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در جوامع خود فراهم آورند و از سوی دیگر منابع استراتژیک و تجدیدناپذیر خودشان را برای نسل‌های آینده حفاظت و نگهداری کنند. رویکردی که امروزه اساس توسعه پایدار نیز قرار گرفته است. این در حالی است که توجه به این صنایع ظرفیت‌های اقتصادی و توانایی‌های کشور را برای مواجه با شرایط بحرانی و نوسانات عرصه اقتصاد ارتقا خواهد بخشید. در واقع این شرایط موجب افزایش مقاومت اقتصادی آن‌ها خواهد شد، چراکه ماده خام این صنایع خلاقیت ذهنی و فکر افراد است که همواره در درون یک کشور در دسترس است. از این منظر کشور ما دارای مزیت‌های و ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تولیدات و صنایع‌فرهنگی از‌جمله هنرهای سنتی و صنایع‌دستی است که از تنوع قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. از آنجا که این محصولات فرهنگی، هنری برآمده از خلاقیت شهروندان بوده و متناسب با ویژگی‌های هویتی، زیست‌بوم و فرهنگ آن‌هاست، به خوبی می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه خود را در راستای توسعه این مرزوبوم معرفی سازد. بنابراین در فرآیند مقاوم‌سازی عرصه‌های چون اقتصاد، فرهنگ و اجتماع تأکید بر عرصه‌هایی چون صنایع‌دستی و معرفی و گفتمان‌سازی برای آن‌ها، اقدامی مؤثر و مهمی برای پیشبرد هرچه بیشتری روند اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود.

با نگاهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به‌صورت دقیق‌تر در بند 21 این سیاست‌های ابلاغی از‌سوی رهبر معظم انقلاب، به گفتمان‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و فرآیندهای مرتبط با اجرای آن در محیط‌های علمی و آموزشی اشاره شده و بر حمایت رسانه‌های جمعی برای تبدیل شدن آن به یک گفتمان ملی و عمومی تأکید شده است. بنابراین فرآیندها و حوزه‌هایی که از ظرفیت بالایی برای محقق ساختن اقتصاد مقاومتی در سطوح مختلف کشور برخوردار هستند، نیز مورد حمایت رسانه‌های جمعی قرار گیرند و تبدیل به گفتمان رایج در جامعه شوند.

همانگونه که پیشتر به ظرفیت‌های اقتصادی و تأثیرات اجتماعی عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اشاره شد، از اثربخش‌ترین حوزه‌های فرهنگی اقتصادی ایران اسلامی است که می‌تواند به مثابه نیرو محرکه اقتصاد خلاق در ایران باشد و زمینه‌های مساعدی برای توسعه و ثبات اقتصاد خانواده‌ها را مهیا سازد. از این رو ضروری است که رسانه‌های جمعی نیز در راستای گفتمان‌سازی و معرفی بیشتر این هنر صنعت بومی به شهروندان، نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. گفتمان‌سازی برای صنایع‌دستی از این حیث اهمیت دارد، که با آگاهی یافتن افراد جامعه از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این هنر صنعت بومی، توجه اقشار مختلف به آن بیشتر می‌شود و شناخت بهتری پیدا می‌کنند. از رهگذر چنین شرایطی، زمینه‌های مساعدی برای برای گرایش مردم به تولیدات و رشته‌های مختلف آن افزایش می‌یابد. این گرایش افکار عمومی هم موجب رونق عرصه فروش صنایع‌دستی خواهد شد و بازارهای داخلی آن تقویت می‌شوند و هم در خصوص اشتغال‌زایی می‌تواند علاقه‌مندان بیشتری به‌ویژه در مناطقی که با مشکل اشتغال روبرو هستند، برطرف سازد. منوط به اینکه رسانه‌های جمعی در کشور و شبکه‌ها اجتماعی بخش قابل قبولی از ظرفیت‌های خود را به معرفی این حوزه و گفتمان‌سازی مستمر در خصوص آن اختصاص دهند. این اقدام رسانه‌های جمعی را می‌توان به مثابه تلاش اثربخش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مصداق بند 21 سیاست‌های ابلاغی آن که بر گفتمان‌سازی و تبیین وجوه مختلف آن تأکید دارد به حساب آورد. همچنین باید افزود مقوله گفتمان‌سازی برای عرصه‌هایی مانند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که ظرفیت‌های بالایی برای بسترسازی تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، در نهایت منجر به گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود رسانه‌های جمعی و نهادهای متولی امر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی جامعه، نسبت به ترویج، تبلیغ و گفتمان‌سازی برای صنایع‌فرهنگی به‌ویژه صنایع‌دستی ایران اهتمام خاصی داشته باشند.

پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه

پایگاه پژوهشی تپه تاریخی چغاسفلی ایجاد می‌شود

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۹۶ با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جمعی از مسئولان معاونت میراث‌فرهنگی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان مشکلات محوطه تاریخی چغاسفلی مورد بررسی قرار گرفت. 

معاون میراث فرهنگی کشور جابه‌جایی روستای موجود درعرصه محوطه چغاسفلی، خریداری زمین‌ها و اراضی روستاییان، ایجاد پایگاه میراث‌فرهنگی، گازرسانی به مردم روستا در مقطع کنونی، ایجاد پایگاه و موزه منطقه‌ای خوزستان و دیگر ظرفیت‌های منطقه را از جمله موارد مطرح شده در این نشست اعلام کرد. 

او طرح جابه‌جایی روستای موجود در عرصه این محوطه تاریخی با همکاری بنیاد مسکن با رعایت فرآیندهای لازم و توجه ویژه به مطالعات اجتماعی و اشتغال‌زایی را از دیگر مصوبات این نشست در راستای آزادسازی این محوطه برشمرد. 

معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر نتایج کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه طی دو فصل کاوش به سرپرستی عباس مقدم گفت: «کشف گورستانی عظیم با ساختارهایی ویژه و پیچیده و همچنین محوطه استقراری وسیع و مجزا از این گورستان حاکی از اهمیت این منطقه و نقش آن در تفسیر جدید از تاریخ خوزستان و منطقه است که از اسناد مهم تاریخی، فرهنگی و هویتی به‌شمار می‌آید. از این رو باید تلاش کنیم تا با جایابی برای روستای مذکور با همکاری بنیاد مسکن و ارائه تسهیلات این منطقه را حفاظت کنیم.» 

طالبیان انجام تدریجی اقدامات مرتبط با انتقال ساکنان روستا به محل‌های جدید بر اساس مطالعه و با نظر استان و رعایت فرایندهای تدریجی که بنیاد مسکن تجربیات مشابه آن را دارد، از دیگر موارد مورد تصویب این نشست عنوان کرد. 

به گفته معاون میراث‌فرهنگی بر اساس مصوبات این نشست استانداری خوزستان با همکاری بنیاد مسکن و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به تامین، پرداخت سهم مشارکتی در انجام اهداف طرح انتقال ساکنان این تپه اقدام خواهند کرد. 

معاون میراث‌فرهنگی کشور همکاری استانداری خوزستان در فراهم اوردن بستر لازم برای تداوم کار پژوهش و کاوش باستان‌شناسی را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.

به بهانه ۱۳ دی سالروز درگذشت نيما يوشيج

 

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج (زادهٔ ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در دهکدهٔ یوش، بخش بلده از توابع شهرستان نور استان مازندران - درگذشتهٔ ۱۳ دی ۱۳۳۸ در شمیران، تهران) شاعر برجسته معاصر و ملقب به پدر شعر نو كه بايد او را بنیانگذار شعر نو فارسی ناميد. نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خودِ نیما بر هنر خویش نهاده‌بود. تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی وامدار این انقلاب و تحولی هستند که نیما نوآور آن بود. بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر، اشعار نیما را نمادین می‌دانند و او را هم‌پایهٔ شاعران سمبولیست بنام جهان می‌دانند. نیما همچنین اشعاری به زبان مازندرانی دارد که با نام «روجا» چاپ شده‌است. همچنان نیما با بهره‌گیری از عناصر طبیعی با بیانی رمزگونه به ترسیم سیمای جامعه پرداخته‌است.

هنوز از شب دمی باقی است
می خواند در او شبگیر
و شب تاب ، از نهان جایش
به ساحل می زند سوسو
به مانند چراغ من که
سوسو می زند در پنجره ی من
به مانند دل من که هنوز از
حوصله وز صبر من باقی است در او
به مانند خیال عشق تلخ من که می خواند
و مانند چراغ من که سوسو می زند
در پنجره ی من
نگاه چشم سوزانش امیدانگیز با من
در این تاریک منزل می زند سوسو

======================

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

شناسایی ۱۱۲۶ قطعه سفال شاخص در مسیر انتقال آب به دریاچه ارومیه

به‌گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علی صدرایی، سرپرست پژوهش باستان‌شناسی مطالعات فرهنگی‌تاریخی محور انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه روز یکشنبه ۱۰ دی ۹۶ با اعلام این خبر به تخریب گسترده و هرروزه محیط‌زیست و به‌ویژه محیط‌زیست‌های تاریخی‌فرهنگی در چند سال اخیر اشاره کرد. 

این باستان‌شناس با تاکید بر اینکه در زیر هیچ سنگی در کوهستان گنجی پنهان نکرده‌اند، افزود: «علاوه بر حضور عده‌ای سودجو و گنج‌یاب در مناطق مختلف کشور و به ویژه دشت‌های می‌انکوهی و کوهستان‌ها و تخریب منابع طبیعی و باستانی و افزودن به زمین‌های زراعی و کشاورزی، اقدامات توسعه طرح‌های عمرانی نیز اضافه شده و تراژدی‌های بی‌شماری را در این روز‌ها به وجود آورده است.» 

آینده مبهم زیستگاه‌های تمدنی و فرهنگی

او با ابراز تاسف از شتاب غیرقابل توصیف این روند در سال‌های اخیر هشدار داد: «تدوام این روند باعث می‌شود در چند سال آینده از بسیاری زیست‌گاه‌های تمدنی و فرهنگی نشانی باقی نماند.» 

صدرایی شاهد این ادعا را پژوهش باستان‌شناسی اخیر با عنوان «پژوهش باستان‌شناسی مطالعات فرهنگی‌تاریخی محور انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه» اعلام کرد که در فاز نخست از محور بیگم قلعه در شهرستان نقده شروع می‌شود. 

او با اشاره به انجام این برنامه در مدت ۴۵ شبانه‌روز تا ریک‌آباد در شهرستان پیرانشهر که ورودی تونل انتقال آب محسوب می‌شود، گفت: «هیئت پژوهش در طول این مدت مسافتی بیش از ۹۰ کیلومتر طول مسیر و بیش از ۳۰ کیلومتر عرض مسیر را مورد بررسی باستان‌شناسی قرار داد.» 

به گفته این باستان‌شناس، در این مدت از دره‌های طولانی و دشت‌های میان‌کوهی و قله‌های بلند و متعدد این خطه بازدید و سرانجام هیئت پژوهش موفق شد داده‌های فرهنگی ۴۱ اثر تاریخی را ثبت و ضبط کند. 

او افزود: «ماحصل این پژوهش نشان می‌دهد، تمدن‌های این خطه نیز همانند بسیاری از جاهای کشور در کنار رودخانه‌های دائمی و چشمه‌های پرآب و البته دائمی و خاک بسیار مناسب و حاصل‌خیز اطراف و چراگاه‌های کوهستانی و دشت‌های میان‌کوهی که همواره مورد توجه اقوام و ملل در طول تاریخ گشته استقرار یافته‌اند.» 

صدرایی گفت: «با توجه به این بررسی سکونت در این مناطق در دوران پیش از تاریخ در حداقل شش تپه، در دوران تاریخی در پنج تپه و در دوران اسلامی در چهار محوطه به صورت اختصاصی تداوم داشته و در سکونت تلفیقی ادوار در دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی در ۱۰ مجموعه، سه دوره همزمان پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در ۹ مجموعه و دوران تاریخی و اسلامی در شش اثر قابل مشاهده است.» 

احتمال تغییر گاه‌نگاری منطقه

او در ادامه تاکید کرد: «این شاخصه‌ها بر مبنای مشاهدات فعلی بوده است و احتمال تغییر در گاه‌نگاری منطقه با یافت شدن داده‌های جدید وجود دارد.» 

او با اشاره به بررسی یک منظر طبیعی و یک کتیبه ناتمام از مجموعه آثار ذکر شده توسط هیئت گفت: «در آمار کلی مجموعه فوق، ۱۱ محوطه تاریخی، شش تپه تاریخی، ۱۰ قلعه و دو تپه قلعه، چهار تپه محوطه و تپه چهار محوطه قبرستان و دو قلعه و محوطه و سه قبرستان تاریخی در فهرست ارائه شده است.» 

صدرایی افزود: «از لحاظ سطح ارتفاعی زیستگاه‌ها از بین ارتفاع ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد، هیئت ۲۱ اثر، ارتفاع بین ۱۶۰۰ تا ۲هزار متری ۱۹ اثر تاریخی و فرهنگی را به ثبت رسانده شد.» 

او با اشاره به این‌که تنها یک اثر تاریخی به‌نام قلات‌شاه در ارتفاع بالا‌تر از ۲هزار متری قرار داشت، در توضیح علت این موضوع به شرایط آب و هوایی منطقه اشاره کرد و گفت: «در شش ماه دوم سال در ارتفاع بالا‌تر از ۲هزار متری عملا امکان زیست وجود نداشته و منطقه غیرقابل سکونت است.» 

این باستان‌شناس درباره داده‌های فرهنگی و تاریخی جمع‌آوری شده گفت: «به‌طور کلی در این محوطه‌ها ۱۱۲۶ قطعه سفال شاخص جمع‌آوری شد که از این مجموعه با توجه به اعتبار لازم ۶۶۵ قطعه برای طراحی فنی سفال انتخاب شد.» 

او از بین یافته‌های هیئت به وجود یک قطعه ابسیدین و سه قطعه تیغه سنگی و یک عدد شیء سنگی شکسته که احتمالا بخشی از پاشنه در است، اشاره کرد.» 

او در ادامه افزود: «متاسفانه تمامی این مناطق توسط کشاورزان تبدیل به زمین‌های زراعی می‌شوند و علاوه بر آسیب فوق عده‌ای از سودجویان موهن نیز تمام محوطه را مانند لانه زنبور کرده و طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای نیز به این تخریب‌ها دامن می‌زنند.» 
 
صدرایی در پایان خواستار عزم ملی برای حفاظت و نگهداری از تک‌تک آثار نه‌تنها منطقه‌ای بلکه کشوری شد. 

پژوهش باستان‌شناسی مطالعات فرهنگی‌تاریخی محور انتقال آب سدکانی سیب به دریاچه ارومیه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

وظایف سازمان میراث‌فرهنگی در مصوبه اقدامات اجتماعی‌فرهنگی در کلان‌شهرها

به‌گزارش میراث‌آریا، در این ابلاغیه، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، موظف به تدوین و ابلاغ دستورالعمل مشارکت شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها در حوزه شناسایی، معرفی و ترویج میراث معنوی شهرهای کشور با محورهای مفاهیم و تعاریف میراث معنوی، معیارهای شناخت میراث معنوی، فرآیند شناسایی و معرفی میراث معنوی شده است.

همچنین بر اساس این ابلاغیه تدوین الگوی مشارکت و تقسیم کار بین دستگاه‌ها در معرفی و ترویج میراث معنوی شهرها بر عهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با موضوع به عنوان دستگاه‌های همکار سازمان میراث‌فرهنگی در این خصوص معرفی شده‌اند و دو ماه برای زمان‌بندی اجرا در نظر گرفته شده است.

در ردیف دیگری از این ابلاغیه، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف به تدوین و ارائه آیین‌نامه سامان‌دهی و ارتقای گردشگری شهری برای تصویب هیئت وزیران به منظور تقویت گونه‌های مختلف گردشگری (مذهبی، سلامت، طبیعت، فرهنگی و...) در شهرها از طریق تقسیم کار بین دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی مرتبط با امر گردشگری، تطبیق نقش شهرداری‌ها در ارتقای صنعت گردشگری داخلی و خارجی به ویژه از طریق احداث یا برنامه‌ریزی برای احداث فضاهای مقیاس فراملی در کلان‌شهرها که واجد ارزش‌های هنری و معماری فاخر باشند، سامان‌دهی مبادی ورودی شهرها و پایانه‌های مسافربری، فراهم کردن امکان اقامت ارزان‌قیمت برای گردشگران کم‌درآمد و ایجاد تسهیلات لازم برای آن‌ها و تسهیل ساخت هتل و اقامتگاه و تأسیسات گردشگری در شهرها با امکانات بهداشتی مناسب برای گردشگران شده است.

وزارت کشور (سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور)، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی استا‌ها و تشکل‌های غیردولتی مرتبط نیز به عنوان دستگاه‌های همکار سازمان میراث‌فرهنگی در این ردیف معرفی شده‌اند و سه ماه برای زمان‌بندی اجرا در نظر گرفته شده است.

هیئت وزیران این مصوبه را به پیشنهاد شماره ۱۴۲۲۳۸ وزارت کشور و به‌استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است و دستگاه‌های مقرر، موظف به اجرای اقدامات اعلام‌شده در حدود اعتبارات مصوب مربوط طی زمان‌بندی تعیین‌شده هستند.

خواناسازی و احیای برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی‌ماه انجام می‌شود

به‌گزارش  مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، یحیی رحمتی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی زنجان روز ۱۱ دی ۹۶ درخصوص خوانا‌سازی، آماده‌سازی و احیای دیوار جنوبی گنبد سلطانیه گفت: «با توجه به اینکه گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان دارای دو دروازه اصلی بوده است، احیای این دروازه‌ها و برج و بارو‌ها می‌تواند نحوه خدمات و مراجعات عمومی و چگونگی ارتباط گنبد، برج و قلعه را با مردم بازنمایی کند.» 

او افزود: «در حال حاضر پروژه خوانا‌سازی سنگ‌ها و تهیه آن‌ها از این معدن آغاز شده است. همچنین آماده‌سازی و احیای بخشی از دیوار و برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه نزدیک به دو ماه است که در حال انجام است و هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.» 

مدیر‌کل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌ شود تا پایان دی امسال خوانا‌سازی و باززنده‌سازی بخشی از برج و باروی قسمت جنوبی که ادامه طرح جامع احیای برج و باروی گنبد سلطانیه است به اتمام برسد.» 

او تأکید کرد: «پلان برج و بارو گنبد سلطانیه کاملاً موجود است به‌نحوی که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می‌رسد. در نقاطی هم که مشخص نیست کار‌شناسان در حال خوانا‌سازی هستند تا این پازل تکمیل شود.» 

رحمتی خاطرنشان کرد: «احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می‌تواند مسیر تازه‌ای برای بازدید‌کنندگان فراهم آورد. و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی به‌دست‌آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدید‌ها بیفزاید.» 

گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان از دو دروازه جنوبی و شمالی برخوردار بوده است که طبق گفته کار‌شناسان، دروازه جنوبی مختص رفت و آمد امرا و پادشاهان و دروازه شمالی مربوط به بار عام و مراجعات مردمی بود. 

شهر سلطانیه در زمان پایتخت ایلخانیان در حالی در اوج رونق و فعالیت به سر می‌برد که گفته می‌شود، روزانه بیش از ۱۲هزار نفر از دروازه‌های شهر و گنبد تردد می‌کردند. از همین رو کار‌شناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی برای کسب اطلاعات بیشتر از چگونگی ارتباط این شهر با مردم به خوانا‌سازی برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه روی آوردند.

یافته‌های تازه از کاوش در قلعه‌ایرج، بنایی باشکوه از دوره شاپور ذوالاکتاف

به‌گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، سرپرست هیئت پژوهش‌های باستان‌شناسی قلعه‌ایرج، پیشوا ورامین روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۹۶ با اعلام این خبر گفت: «این قلعه یکی از وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین استقرارگاه‌های تاریخی واقع در دشت تهران با وسعتی نزدیک به ۲۰۰ هکتار است که تمام مصالح به‌کاررفته در آن از چینه و خشت خام است.» 

او از انجام چهارمین فصل کاوش‌ها و پنجمین فصل پژوهش‌های باستان‌شناسی محوطه در جنوب قلعه‌ایرج و در داخل حصار خبر داد و افزود: «هدف این فصل از کاوش در محوطه، آگاهی از ساختار معماری حصار و کیفیت ارتباط فضاهای معماری حصار با یکدیگر در این بخش از قلعه بود.» 

سرپرست هیئت پژوهش‌های باستان‌شناسی قلعه ایرج تصریح کرد: «با کاوش در بدنه داخلی حصار بقایای ده اتاق سراسری در ارتفاع شش متری از کف قلعه مشخص شد.» 

او با اشاره به شناسایی، بقایای دو ورودی که کیفیت ارتباط اتاق‌ها با راهروی سراسری را نشان می‌دهد، گفت: «برای فهم دقیق‌تر نحوه ارتباط ورودی با راهرو سراسری، یکی از ورودی‌ها مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت.» 

وجود چهار فاز معماری
نعمتی با بیان این نکته که با کاوش در این بخش از حصار محوطه، اطلاعات تازه‌ای از نحوه ارتباط اتاق‌ها و راهرو سراسری به دست آمد، گفت: «بر این اساس، مشخص شد ساختار معماری حصار در قلعه ایرج به تدریج تغییر کرده و دست کم می‌توان چهار فاز معماری در حصار محوطه مشخص کرد.» 

او تغییر در عرض راهروی سراسری از شش متر به چهار متر و نهایتاً مسدود شدن راهرو سراسری را وجه بارز این تفاوت در فاز‌ها دانست. 

سرپرست هیئت پژوهش‌های باستان‌شناسی قلعه ایرج از دیگر دستاوردهای کاوش در این فصل را آگاهی از نحوه ارتباط راهرو سراسری در گوشه‌های حصار اعلام کرد و افزود: «بر اساس کشف یک ورودی پرشده در ضلع جنوبی اتاق گوشه جنوبی حصار به نظر می‌رسد معماران قلعه ایرج، اتاق‌های گوشه حصار را به‌عنوان فضای ارتباطی بین راهرو‌ها درنظر گرفته‌اند. نمونه این ورودی، در گذشته در ضلع غریی این اتاق نیز یافت و کاوش شده بود.» 

او از دیگر دستاوردهای کاوش در این فصل را تقویت فرضیه ادامه حیات محوطه بعد از پرشدگی‌های فضاهای معماری حصار دانست و افزود: «این مدعا بر اساس دست‌کم سه لایه اندود در ورودی پرشده ضلع جنوبی اتاق مطرح شد.» 

نعمتی تصریح کرد: «این مورد تلویحا نشان می‌دهد بین ترک محوطه و پرشدگی‌های حصار فاصله زمانی چندساله‌ای وجود داشته است.» 

شناسایی ۹ کف استقراری
نعمتی از شناسایی حداقل ۹ کف استقراری با کاوش‌های باستان‌شناسی درون اتاق کاوش شده خبر داد و گفت: «ضخامت کف‌ها، از اولین کف‌سازی اتاق (کف خشت فرش) تا آخرین کف‌سازی (خاک کوبیده) ۱۲۳ سانتی‌متر است. بخش قابل توجهی از این ضخامت، ناشی از زیرسازی کف‌های اتاق است که به خوبی در حدفاصل بین کف‌ها قابل مشاهده است.» 

او تصریح کرد: «کاوش در بدنه بیرونی نشان داد این بخش از قلعه همانند بخش شرقی که در فصول گذشته کاوش شده از دو بخش چینه‌ای به‌صورت پله‌ای که در ‌‌نهایت آن را پس از ساخت حصار با اندود به‌صورت شیب‌دار درآورده‌اند و بخش بالای به‌صورت تقریبا عمود و از خشت‌های بزرگ ساخته شده است.» 

تخریب و تسطیح بخشی از محوطه
این باستان‌شناس افزود: «متأسفانه تخریب و تسطیح این بخش از محوطه با لودر، بخش قابل توجهی از اطلاعات مربوط به ساختار معماری حصار در بیرون از محوطه را مخدوش کرده و از بین برده است لذا نمی‌توان از نحوه ارتباط ساختار معماری حصار با خاک بکر محوطه در این بخش به صراحت اظهارنظر کرد.» 

او گفت: «با کاوش‌های انجام گرفته هنوز نمی‌توان کاربری دقیقی برای آن در نظر گرفت ولی با توجه به وجود نداشتن آثار معماری در بخش داخلی و نظم آثار معماری داخل حصار به نظر می‌رسد قلعه ایرج یک پادگان نظامی مربوط به دوره ساسانی باشد.» 

سرپرست هیئت پژوهش‌های باستان‌شناسی قلعه ایرج با استناد به آزمایش‌های انجام‌شده، اعلام کرد: «این قلعه در زمان پادشاهی شاپور دوم (۳۰۹-۳۷۹ میلادی) ساخته شده و در اواخر دوره ساسانی متروک شده است.» 

کاوش‌های این فصل قلعه ایرج با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گردشگری شروع شد. این قلعه در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ۹۸۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازگشایی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه ارومیه

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی، ‌موزه تاریخ طبیعی پردیس دانشگاه ارومیه که قبلا به‌صورت محدود فعالیت داشت، ‌با اخذ مجوزهای لازم از اداره‌کل موزه‌های سازمان میراث‌فرهنگی کشور و رعایت اصول موزه‌داری، بازگشایی شد. 

این موزه علمی دارای بیش از هزار گونه پرندگان، ماهی‌ها، ‌خزندگان، ‌ نمونه‌های زمین‌شناسی و نمونه‌های نادر جهانی است و با وجود پردیس تاریخی شهر که ساختمان موزه در آن واقع شده و ساختمان قدیمی مسکن طبیب (اولین مدرسه طب نوین ایران) که در حال مرمت و احیاست می‌تواند اسباب بهره‌مندی و دانش‌افزایی را برای عموم بازدیدکنندگان فراهم کند. 

در بازگشایی این موزه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی همکاری‌های لازم را با دانشگاه ارومیه در زمینه بررسی طرح محتوایی و توجیهی آن داشته است و توانست‌ مجوز راه‌اندازی و مجوز فروش بلیت را از اداره‌کل موزه‌ها و اشیای منقول کشور کسب کند. 

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه ارومیه در خیابان شهید بهشتی و در پردیس تاریخی این دانشگاه واقع شده و به‌غیر از روزهای پنجشنبه و سایر تعطیلات رسمی، در سایر ایام از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ پذیرای عموم بازدیدکنندگان است.

نقش مهم سازمان میراث‌فرهنگی در حل مشکلات کشور

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۹۶ در گفت‌وگو با میراث‌آریا گفت: «یکی از مسائل عمده کشور حل مشکل اشتغال است، ایجاد شغل در صنایع نیازمند اعتبارات بسیار سنگینی است، درصد سهمی که حوزه کشاورزی نیز از اشتغال دارد چندان قابل توجه نیست.» 

او افزود: «کشور ما کشوری بکر در حوزه گردشگری و تاریخی است، استفاده از این ظرفیت‌های علاوه بر اینکه برای کشور ارزآور است می‌تواند کشور را از رکود خارج کند، باعث ورود گردشگر ‌شود، درآمدزا باشد و مشکل اشتغال کشور را حل کند.» 

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این نکته که باید تعامل میان سازمان میراث‌فرهنگی و مجلس بیشتر شود تأکید کرد: «از آنجا که دغدغه اصلی دولت و مجلس حل مشکل اقتصاد و خروج از رکود، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز و جذب گردشگر است، باید به حوزه گردشگری و توسعه آن توجه ویژه شود.» 

او افزود: «همه موارد یادشده نشان‌دهنده اهمیت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، زیرا این سازمان می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات کشور را در حوزه اشتغال، درآمدزایی، رونق بازار و... حل کند.»

استقبال ایران از سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه گردشگری

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این بخش خبری، ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نوی میلادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش آمار گردشگران به ۶میلیون در سال، چه اقداماتی برای رسیدن به این عدد در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام شده و پیش‌بینی شما برای سال ۲۰۱۸ چقدر است، گفت: «دولت دوازدهم توسعه گردشگری را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده است، مأموریت ما این است که تا سال ۲۰۲۶ میزان گردشگران ورودی به کشور را به عدد ۲۰میلیون برسانیم و در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای رسیدن به این هدف برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است.» 

او افزود: «کشور ایران دارای فرهنگ غنی و آثار تاریخی بسیار زیادی است، در کنار موزه‌هایی که می‌توان آن‌ها را جزو غنی‌ترین موزه‌های جهان نامید با آثاری که غنای آن به چندین‌هزار سال قبل برمی‌گردد. همچنین طبیعت بسیار منحصر‌به‌فرد و جاذبه‌های مرتبط با آن نظیر دریا، کویر و جنگل‌های بی‌نظیر در شمال و غرب کشور جزو جاذبه‌های خوب طبیعی است که در کشور داریم.» 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «طبیعت ایران به صورتی است که یک گردشگر می‌تواند شاهد حضور همزمان چهار فصل در کشور باشد، یک گردشگر با سفر به ایران می‌تواند هم بهار، هم تابستان، هم پاییز و هم زمستان را تجربه کند. این نشان می‌دهد که این کشور به‌لحاظ ذاتی جاذبه‌های بسیار خوبی دارد که هم گردشگران بین‌المللی را جذب می‌کند و هم هوطنان ما از سراسر کشور از آن بهره‌مند می‌شود.» 

او تأکید کرد: «کشورهایی در همسایگی ما با جغرافیا و تاریخی محدود‌تر توانسته‌اند گردشگران بسیار زیادی جذب کنند، پس کشوری نظیر کشور ما با این‌همه جاذبه باید بتواند به هدف جذب ۲۰میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۶ دست پیدا کند.» 

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: «یکی دیگر از جاذبه‌های کشور در حوزه صنایع‌دستی نهفته است، بیش از ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی در ایران تولید می‌شود و هنرمندان زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت و خلق اثر هستند. صنایع‌دستی یکی از عواملی است که می‌تواند باعث جذب گردشگر شود و گردشگران خارجی از صنایع‌دستی و کشور بهره ببرند.» 

او با اشاره به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست یونسکو گفت: «کشور ما دارای روستاهای مختلفی است که هر کدام از این روستا‌ها با جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی متفاوت می‌توانند گردشگران بسیاری را جذب کنند. ما همچنین سایت‌های تاریخی منحصربه‌فردی مانند تخت‌جمشید و... در کشور داریم که به ثبت جهانی رسیده است. هم‌اکنون نیز در حال تلاش برای ثبت آثار طبیعی کشور در فهرست یونسکو هستیم. تمام این جاذبه‌ها، ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای رسیدن به اهداف مدنظر ایجاد کرده‌اند.» 

او با اشاره به رویداد «تبریز۲۰۱۸» گفت: «تبریز در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است و در این سال میزبان برنامه‌های متنوعی خواهد بود، از تمام مردم دعوت می‌کنم که حتما در سال ۲۰۱۸ به تبریز سفر کنند. تبریز شهری تاریخی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان و صنایع‌دستی و موسیقی مخصوص به خود است. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۲۰۱۸ برنامه‌های زیادی برای هرچه بهتر شدن این رویداد درنظر گرفته است.» 

مونسان درباره چالش‌های پیش روی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای جذب ۲۰میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۶ گفت: «بزرگ‌ترین چالش مربوط به زیرساخت‌های گردشگری است، ما احتیاج داریم هم هتل‌های بیشتری راه‌اندازی کنیم و هم استانداردهای هتل‌های موجود را افزایش دهیم. یکی از راه‌حل‌هایی که برای فائق آمدن بر این مشکل اندیشیدیم، ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بود. این اقامتگاه‌ها بسیار مورد استقبال گردشگران خارجی واقع شده است. ما توانستیم در روستا‌ها و سایت‌های طبیعی خانه‌های موجود در‌‌ همان روستا‌ها را به مکان‌هایی برای اقامت گردشگران تبدیل کنیم، این جاذبه جدیدی بود که خلق کردیم. ما مشکل کمبود هتل و زیرساخت‌های گردشگری را تا حدی از این راه مرتفع کردیم که بسیار مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفت، به نحوی که حتی در جاهایی که هتل وجود دارد، گردشگران خارجی ترجیح می‌دهند که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی سکونت داشته باشند و از غذا‌ها و فرهنگ بومی آن‌جا و روابط دوستانه حاکم بر آنجا بهره ببرد.» 

او افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین آن دسته از خانه‌های تاریخی، کاروانسرا‌ها و... را که در اختیار داشت به بخش خصوصی واگذار کرد، بخش خصوصی نیز این مکان‌ها را به اقامتگاه‌های منحصربه‌فردی تبدیل کرده است و شمار زیادی از گردشگران، این اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های پذیرایی را بر اقامت در هتل‌ها ترجیح می‌دهد.» 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «یکی دیگر از چالش‌های پیش روی حوزه گردشگری حمل‌ونقل است. دولت برای حل این مسئله همکاری زیادی انجام داده و هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ما اضافه شده است، همچنین توانستیم از طریق همکاری با وزارت راه و شهرسازی گردشگری ریلی را ایجاد کنیم و هم اکنون مقدمات آن شروع شده است. البته ما در کشور گردشگری ریلی داریم اما باید توسعه پیدا کند.» 

او افزود: «خود راه‌آهن در ایران یک موضوع گردشگری است که دارای قدمت زیادی است. ما به‌دنبال ثبت راه‌آهن و سیستم ریلی ایران در فهرست جهانی یونسکو هستیم. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، خود سیستم ریلی کشور نیز می‌توان برای گردشگری که از گردشگری ریلی استفاده می‌کند جذاب باشد.» 

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: «ما در کشور در بعضی بخش‌ها نواقصی داریم اما می‌توانیم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.» 

اوافزود: «خوشبختانه بسیاری از گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند گردشگر فرهنگی هستند که می‌توانیم با برنامه‌های خلاقانه آن‌ها را جذب کنیم زیرا این ظرفیت‌های فرهنگی ما را از سایر کشورهای منطقه متمایز می‌کند.» 

او در انتها تأکید کرد: «دولت ایران توسعه گردشگری را به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی خود انتخاب کرده است، در نتیجه از تمام سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنم که در بخش گردشگری ایران وارد شوند و سرمایه‌گذاری کنند و مطمئن باشند که هم دولت ایران از آن‌ها استقبال می‌کند و هم سرمایه‌گذاری آن سودده خواهد بود.»

به بهانه ۱۱ دي ؛ زادروز استاد ايرج

 

«صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، می‌گوید صدا شبیه صدای ایرج است»

زادروز استاد حسين خواجه اميري گرامي باد با آرزوي سلامتي ايشان

============

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

Under pretext of starting 2018

 

world's honorable people

We start 2018 with all hardships . Smell of fire; unrest; natural disasters; war; tension between politicians; unemployment; addiction; confusion . All of this in all countries . Morality in relations of many modern humans today is not meaningful and all these sufferings of world,result of hasty behavior and Non scientific

Hope and utilize all human capacities ؛ Use valuable traditions ؛ Use of Cultural Thoughts ؛ Righteous commentaries on religions ؛ Learning from ancient history ؛ Development of citizenship rights in all countries ؛ Maintaining human dignity in international relations ؛ Understanding Human Problems ؛ management of Different resource In countries ؛Special attention to public employment In countries and most importantly, spread of peace That all can make our world a good place to live

National and International Foundation of History and Cultural Heritage of Alborz Meanwhile Congratulations to 2018 For you  a Year of Mercy and Peace Wishe

Siyamak Sahafi

head of Foundation 

بازدید معاون استاندار گلستان از روند کاوش شهر تاریخی جرجان

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، پیش ازظهر روز ۱۰ دی ۹۶ عبدالقدیر کریمی معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس به همراه حجت الاسلام والمسلمین ترابی امام جمعه شهرستان با حضور در محوطه باستانی شهر تاریخی جرجان از روند کاوش این اثر ارزشمند واقع در شهرستان گنبد کاووس بازدید کردند. 

گل چشمه سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گنبد کاووس در این بازدید عنوان کرد: «گروه کاوش و گمانی زنی شهر تاریخی گرگان (جرجان) به سرپرستی دکتر محمد مرتضایی عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی از تاریخ ۲۰ آذر ۹۶ برای انجام بررسی و گمانه‌زنی فصل هفتم پژوهش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی جرجان به شهرستان گنبد کاووس اعزام شدند و فعالیت خود را شروع کردند.» 

او افزود: «شهر باستانی جرجان یکی از کلان شهرهای دوران اسلامی بوده که بیش از ۱۵۰۰ هکتار وسعت داشته و بر اثر زلزله، حمله مغول‌ها و شیوع بیماری‌های گوناگون از جمله وبا در این منطقه از بین رفته است.» 

گل چشمه در پایان یاد آور شد: «شهر تاریخی جرجان در گنبد کاووس با شماره ۷۲۶ در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.»

ابنیه تاریخی بزرگ‌ترین مزیت برای گردشگری کشور است

به‌گزارش میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز ۹ دی ۹۶ در گفت‌وگو با صابتا، درباره نقش احیای بناهای تاریخی در توسعه صنعت گردشگری کشور، افزود: «با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است موضوع گردشگری کشور ما مبتنی بر گردشگری حلال است یعنی تفریحاتمان گناه‌آلود نیست، بنابر این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ما حوزه ابنیه تاریخی، میراث‌فرهنگی و تمدن کشور است.» 

او با بیان این‌که هرچه به موضوع میراث‌فرهنگی بپردازیم این موضوع به توسعه گردشگری کمک می‌کند، ادامه داد: «در حال حاضر کشورهایی با تاریخ و جغرافیای محدود، برای خودشان موضاعات مصنوعی را تولید می‌کنند، اما خوشبختانه کشورمان با ظرفیت‌های متعدد سایت‌های تاریخی و ابنیه تاریخی که نشان دهنده تمدن کهن ماست، مورد اقبال گردشگران فرهنگی است.» 

مونسان با اشاره به ویژگی‌هایی گردشگری فرهنگی، تصریح کرد: «گردشگران فرهنگی که عمده گردشگران ورودی ما در این بخش هستند، گردشگرانی هستند که درآمد خوبی برای کشور ایجاد می‌کنند، بنابراین رسیدگی به ابنیه تاریخی و میراث‌فرهنگی جزو اولویت‌های اصلی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است.» 

معاون رئیس‌جمهوری، ادامه داد: «ما باید در نگاه مدیران رده بالای کشور نسبت به فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تغییر ایجاد کنیم و نشان دهیم که می‌توانیم در حوزه اقتصاد و در شاخصه‌هایی نظیر تولید ناخالص داخلی و اشتغال نقش ایفا کنیم و مرکز درآمد کشور باشیم.» 

او ادامه داد: «این اقدامات به‌شکل مناسب جلو رفته و سرعت این تغییر نگاه رشد مناسبی داشته است، ما در این فاصله ۴ مصوبه خوب از هیئت دولت گرفته‌ایم و توانسته‌ایم گردشگری را به عنوان یکی از بخش‌های مهم در مبحث اشتغال فراگیر در بودجه ۹۷ مورد توجه قرار دهیم همچنین در زمینه اشتغال روستایی نیز با توجه به اینکه ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده سازمان میراث‌فرهنگی توانسته دو سهم ۱۰درصدی را برای صنایع‌دستی و گردشگری دریافت کند.»

به بهانه ۱۰ دي سالروز درگذشت بانو رُقیه چـِهره‌آزاد

«مادر مرد. از بس که جان ندارد.»

 

بانو رُقیه چـِهره‌آزاد (۱۲۸۶ خورشیدی در تهران – ۱۳۷۳ خورشیدی) هنرپیشه سینما كه کار هنری خود را از سال ۱۳۱۰ با بازی در تئاتر آغاز کرد. سال ۱۳۴۴ در نخستین نمایش پهلوان اکبر می‌میرد در تالار بیست‌وپنج شهریور نقش مادر را بازی کرد. سپس‌تر در دو فیلم از علی حاتمی بازی کرد (مادر (۱۳۶۸) و سوته‌دلان). رقیه چهره‌آزاد در سال ۱۳۴۱ از انجمن دوستداران تئاتر، به مناسبت روز جهانی تئاتر، دیپلم افتخار گرفت. همچنین برای بازی در فیلم مادر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در ۸۱ سالگی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به وی اعطا شد. او سالدارترین بازیگری است که برندهٔ این جایزه شده‌است . يادش گرامي 

================

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

به بهانه ۱۰ دي سالروز درگذشت عبدالجواد فلاطوری

 

استاد عبدالجواد فلاطوری (زاده ۱۳۰۴ - درگذشته ۱۰ دی ۱۳۷۵) پژوهشگر حوزه فلسفه ؛ بنیان‌گذار کتابخانه شیعی در دانشگاه کلن آلمان و موسس آکادمی علوم اسلامی در این کشور است. به بهانه سالروز درگذشتش به بازخواني زندگي نامه وي به قلم خودش مي پردازيم . يادش گرامي

اين زندگي‌نامه به زبان آلماني در تاريخ 1980/2/19 در هامبورگ نوشته شده است كه ترجمه آن در پي مي‌آيد: من عبدالجواد فلاطوري در روز 19 ژانويه 1926 در خانواده حسين فلاطوري و رقيه خدابخشيان در اصفهان (ايران) متولد شدم. بين سال‌هاي 1931 تا 1937 دوره شش ساله دبستان و بعد از آن تا 1943 دوره دبيرستان آلماني - ايراني، كه در آنجا در سال 1943 ديپلم (مدرك متوسط فني) را به پايان رساندم و اين اولين مدرك متوسطه‌ام بود. از سال 1941 در كنار كلاس‌هاي تحت طرح‌هاي آموزشي اروپايي دبيرستان، تحصيل در دانشگاه (مدرسه) اسلامي سنتي را آغاز كردم. علوم اسلامي (شامل زبان عربي و ادبيات، حقوق اسلامي، تاريخ اسلامي، منطق و فلسفه) را ابتدا دو سال در اصفهان، بعد از آن در تهران (2 سال)، در مشهد (6 سال) و مجدداً در تهران (3 سال) تحصيل نمودم. متناسب سيستم تحصيلي اسلامي از 1943 به تدريس مشغول گرديدم. بعد از تحصيل كافي و آموزش مُكفي، اجازه تعليم را دريافت كردم. فيلسوف ميرزا مهدي آشتياني در سال 1951 براي تدريس فلسفه اجازه‌اي به من دادند. تحصيل علوم اسلامي را من در مشهد با بالاترين درجه (درجه اجتهاد) به پايان رسانيدم، كه در سيستم تربيتي اسلامي عملاً با Habilitaion مقايسه مي‌شود. در واقع با قاضي اسلامي (Kadi) قابل مقايسه است. در كنار تحصيل در مدرسه، دومين مدرك تحصيلات دولتي را دريافت كردم، كه تحصيل دولتي مطابق الگوهاي اروپايي را در دانشگاههاي تأسيس شده امكان‌پذير مي‌كرد. از سال‌هاي 54-1951 در دانشكده فلسفه و الاهيات دانشگاه تهران تحصيل كردم. در 1954 رشته فلسفه و الاهيات را با كار ترجمه كتاب المشاعر ملاصدرا و با درجه ليسانس فلسفه به پايان بردم. اين رساله به عنوان بهترين اثر سال، نائل به درجه عالي علمي شد. در اكتبر 1954 به آلمان آمدم و در دانشكده فلسفه تحصيلاتم را ادامه دادم. تحصيلات من در ماينس در تِرم زمستاني 55- 1954 تا ترم زمستاني 56- 1955 ادامه يافت. از ترم تابستاني 1954 تا ترم تابستاني 1957 من در دانشگاه كُلن بوده، و ترم زمستاني 58 - 1957 را مجدداً در ماينس و از 1958 در بُن تحصيل كردم. در آگوست 1960 در كَُلن به اخذ مدرك در امتحان بزرگ لايتن نائل گرديدم. از آغاز ترم زمستاني 61-1960 در دانشگاه هامبورگ به عنوان استاديار (Lektorenstelle) مشغول گرديدم، در اينجا من به آموزش زبان فارسي، ادبيات فارسي مبادرت كردم و از طرف رئيس دانشكده، كلاس‌هاي دانشگاهي درباره فلسفه اسلامي گرفتم. اين‌ها مشخصات كلاس‌ها در دانشگاه هامبورگ هستند. رشته‌هاي تحصيلي من اغلب، فلسفه به عنوان رشته اصلي و روان‌شناسي به عنوان رشته فرعي بودند. به عنوان دومين رشته فرعي مدتي تعليم و تربيت، جامعه‌شناسي، شرق‌شناسي، فلسفه حقوق و علوم مقايسه‌اي الاهيات خواندم، اما بالاخره علم مقايسه‌اي الاهيات را به عنوان دومين رشته فرعي انتخاب كردم. در سال 1962 در رشته فلسفه با نگارش پايان‌نامه‌ام با عنوان «تفسير اخلاق كانت در پرتو احترام» با پيوست مقدمه‌اي در تحصيل لغت‌نامه عمومي كانت دكتري خود را گرفتم. فعاليت‌هاي آموزشي خود را در دانشگاه هامبورگ ادامه دادم، تا اينكه از آغاز سال 1965 به اجازه مرحوم پروفسور دكتر اروين گرف و با حمايت مرحوم استاد (پروفسور) دكتر پاول و هيپرت به كُلن آمدم. با حمايت مرحوم پروفسور دكتر گرف و رئيس دانشگاه، آقاي دكتر ولفگانگ واگنر از سال 1968 كتابخانه‌اي براي تحقيق شيعه تأسيس نمودم، كه در اروپا در نوع خود نمونه است و ضمناً از يك شهرت بين‌المللي بهره‌مند است. در سال‌هاي 72- 1971 ترجمه فارسي من از كار آقاي پروفسور دكتر ب. اشپولر با عنوان ايران در زمان پيش از اسلام به عنوان بهترين ترجمه سال انتخاب گرديد و براي دومين بار نائل به اخذ نشان علمي دولتي گرديدم. در سال 1973 در دانشكده فلسفه دانشگاه كُلن (رشته اسلام‌شناسي) پيرامون موضوع تغيير جريان فلسفه يواني از طريق تفكرات اسلامي تحقيق كردم. در تاريخ 24/10/1974 به عنوان «پروفسور» لقب يافتم كه در تاريخ 26/8/1975 نامم در كميسيون علمي به عنان پروفسور گنجانده شد. در نوزدهمين كنگره شرق‌شناسان آلماني در فرايبورگ، برنامه‌‌اي را براي تحقيق شيعه ارائه دادم، كه اساس آن بررسي تفكرات شرق (به صورتي كه در مورد قبول علماي مغرب‌زمين باشد) بود. بعد از اين سخنراني تقاضاي دانشگاه توبينگن براي «تهيه و تكميل اطلس مذهبي» و از طرف دانشگاه بُن «براي طرح اقليت‌هاي اسلامي» واصل گرديد. در سال‌هاي 1968 و 69 دو پيشنهاد براي رشته فلسفه، يكي از دانشگاه تهران و ديگري از دانشگاه مشهد رسيد، كه در آن مقام رياست دانشكده الاهيات پيشنهاد شد، همين‌طور پيشنهادهايي از طرف دانشگاه شيراز و اصفهان و همين‌طور رياست دانشكده فلسفه دانشگاه اصفهان بود. اما بعد از جايگزيني من در كميسيون علمي و انتخاب پروفسوري من تمام اين پيشنهادات را رد كردم. در نامه‌اي در تاريخ 2/9/1354 مطابق نوامبر 1975 رياست دانشكده الاهيات دانشگاه مشهد رسماًَ دعوت به هم كاري شدم، كه در ترم زمستاني (آغاز فوريه و تا پايان آوريل) را به عهده بگيرم، كه بلافاصله تعهد خود را به ايشان اطلاع دادم. اما اين قول من به علت مرگ ناگهاني رياست سمينارها علمي نگرديد. رياست دانشكده الاهيات دانشگاه نامبرده كُپي نامه رسمي او را تاريخ 31/1/1976 __ 11/11/1354 به مدير دانشگاه مشهد برايم فرستاد. نيز در اين نامه، رياست و مقام پروفسوري رسمي از اكتبر 1976 در دانشكده الاهيات را مرقوم داشته‌اند. در اين تقاضا، با قرارداد رسمي براي حقوق، مسكن و بليت پرواز براي من و خانواده‌ام در بودجه سال 77- 1976/ 1355 لحاظ كرده بودند.

===============

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

حمایت از گردشگری در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور

 

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، بر اساس این آیین‌نامه، به سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور اجازه داده می‌شود تا سقف ۸هزارمیلیارد ریال بابت حمایت از تولید، اشتغال با اولویت جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مسکن، حمل‌ونقل عمومی، صادرات غیرنفتی و طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی، تقویت منابع صندوق کارآفرینی امید و برای تولید واکسن فلج اطفال تزریقی و تولید فرآورده‌های زیستی (بیولوژیک) انسان و برای توسعه مراکز فوریت‌های اجتماعی در ۱۴۰ شهر بالای ۵۰هزار نفر جمعیت بر اساس جدول اعلام‌شده و با رعایت موارد ذکرشده اختصاص دهد. 

بر اساس ردیف ۸ جدول توزیع اعتبارات بخشی از این اعتبار برای توسعه گردشگری نیز اختصاص پیدا می‌کند. در این ردیف آمده است: «یارانه سود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش واحدهای کوچک، متوسط صنعتی، معدنی خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و گردشگری» اختصاص می‌یابد. 

اعتبارات جدول توزیع اعتبارات بند شش جدول ذیل بند «الف» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶، متناسب با تحقق درآمد‌ها ازسوی سازمان برنامه‌ و بودجه کشور به دستگاه‌های اجرایی مربوط ابلاغ و در چارچوب موافقتنامه متبادله با دستگاه‌های اجرایی، به‌ مصرف خواهد رسید. در صورت عدم جذب اعتبار در هر یک از ردیف‌های جدول یاد شده، اعتبارات اشاره شده ازسوی سازمان برنامه ‌و بودجه کشور قابل جابه‌جایی است. 

موارد یادشده به تصویب کارگروه ملی خواهد رسید و برای اجرا به کارگروه‌های استانی ابلاغ خواهد شد. کارگروه‌های استانی در چارچوب‌ سیاست‌های مورد نظر، واحدهای مشمول را به بانک‌های عامل معرفی و حمایت لازم را به‌عمل خواهند آورد. 

توزیع استانی این یارانه براساس کارگروه ملی پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور صورت می‌گیرد و متناسب با ضرورت، اصلاح و بازتوزیع می‌شود. منابع پیش‌بینی‌شده در این بند نیز برای حمایت از صادرات غیرنفتی در چارچوب مفاد بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی مصوب ۴ خرداد ۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

جشنواره نرگس - بهبهان

جشنواره نرگس - بهيهان

۲۰ دي - ۶ بهمن

شهرستان بهبهان با داشتن نرگس‌زارهای متعدد یکی از قطب‌های گردشگری در خوزستان است که هر ساله در فصل زمستان شاهد گردشگران متعدد داخلی و خارجی برای بازدید از این نرگس‌زارها است. انبوه گل نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می‌رسد.

لازم به ذكر مي باشد كه نرگس زارهاي بهيهان در تاريخ ۳ بهمن ۹۳ به حضور مقاماتد ارشد كشوري و استاني در فهرست ميراث طبيعي كشور ثبت گرديد .

شکایت اداره میراث‌فرهنگی خوزستان از مخربان تپه باستانی دوکوهک رامهرمز

 

به‌گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ظهر روز جمعه اول دی‌ماه ۹۶ برخی معدن‌داران رامهرمز برای احداث جاده دسترسی به معادنشان با ماشین‌های راهسازی اقدام به تخریب تپه باستانی دوکوهک کردند که با واکنش اهالی ساکن در اطراف این تپه باستانی و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان مواجه شدند. 

مرجان شوشتری معاون میراث‌فرهنگی خوزستان در این مورد گفت: «تپه باستانی دوکوهک در شهرستان رامهرمز در سال ۱۳۸۴ توسط کار‌شناسان باستان‎‌شناسی اداره‎کل میراث‌فرهنگی خوزستان شناسایی شد. این تپه باستانی متعلق به دوران اشکانی و اسلامی است. روی این تپه باستانی قبرستانی قرار گرفته که متعلق به دوره متأخر است و روستاییان محل، درگذشتگان خود را در این قبرستان دفن می‌‎کردند؛ همچنین همجوار این تپه باستانی، درخت کُناری قرار دارد که برای اهالی منطقه بسیار مورد احترام است.» 

او افزود: «از آن‌جا که بیش از ۴۰ عدد سنگ‎شکن در رامهرمز وجود دارند و شمال دوکوهک نیز معادن طبیعی کوپال است، سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز تعداد زیادی معدن را صادر کرده است. این سازمان برای دسترسی به منطقه، یک جاده دسترسی از روستای جوبجی داشت. زمانی که مردم جوبجی جلوی این اقدام آن‎‌ها را گرفتند، این سازمان از مسیری دیگر اقدام به بهسازی جاده کرد که این مسیر جدید از کنار تپه باستانی دوکوهک عبور می‌‎کرد.» 

به گفته شوشتری رعایت حریم حفاظتی این تپه در استعلام درخواستی سازمان صنعت، معدن و تجارت از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در سال ۱۳۷۸ مورد تاکید قرار گرفته بود. 

او با اشاره به اینکه این سازمان بار دیگر در سال ۱۳۹۴ برای بهسازی اینجاده درخواست استعلام کرد، گفت: «این در حالی بود که حدود ۵ کیلومتر از جاده، زیرسازی و آماده شده بود و به نزدیکی تپه باستانی دوکوهک رسیده بودند.» 

شوشتری در ادامه تاکید کرد: «در‌‌ همان سال اداره‎کل میراث‌فرهنگی با متوقف ساختن عملیات مسیر را تغییر داد. در این راستا همجنین مقرر شد عملیات ژئوفیزیک در قسمت‎هایی که احتمال وجود آثار باستانی داشت، انجام گیرد و در صورت نبود آثار باستانی در زیر زمین، با تایید میراث‌فرهنگی، بهسازی جاده در حد فاصل روستای دوکوهک تا مسیر رامهرمز به بهبهان انجام شود.» 

معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان گفت: «متاسفانه اقدامات ژئوفیزیک علیرغم دستور میراث‌فرهنگی، انجام نشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون مجوز و اطلاع اداره‎کل، عملیات اجرایی بهسازی جاده را توسط دو پیمانکار انجام داد که پیمانکاران طی این عملیات در تاریخ اول دی ماه با آثار تاریخی برخورد کردند و اهالی منطقه به صورت خودجوش از ادامه فعالیت پیمانکاران جلوگیری کردند.» 

شوشتری با تاکید بر اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی بعد از اطلاع از فعالیت‌های یادشده اقدامات لازم و قانونی را همچون جلوگیری از ادامه عملیات از سوی یگان حفاظت اداره‎کل میراث فرهنگی استان خوزستان و تنظیم و ارسال شکایت علیه عاملان در تاریخ دوم دی‌ماه به دادگستری شهرستان رامهرمز انجام داده است گفت: «نتایج اقدامات صورت گرفته متعاقباً اعلام خواهد شد.»

کشف شواهد حضور اقوام ایرانی پیش از تاریخ در سواحل خلیج فارس

 

به‌گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی آذریان سرپرست هیئت باستان‌شناسی امروز شنبه ۹ دی ۹۶ با اعلام این خبر گفت: «تپه گِل‌پُختی در بخش مرکزی شهرستان تنگستان و در یک کیلومتری غرب شهر اهرم در میان نخلستان‌ها و زمین‌های زراعی واقع شده و تا رودخانه فصلی باهوش حدود ۵۰ متر فاصله دارد.» 

او با اشاره به اینکه این تپه یکی از آثار بسیار مهم و ارزشمند استان بوشهر و شهرستان تنگستان به‌شمار می‌رود تصریح کرد: «در سال‌های گذشته این محوطه در معرض آسیب‌های جدی از‌جمله انجام عملیات شخم‌زنی و تسطیح برای کاشت نخیلات قرار گرفته و بخش‌هایی از آن تخریب شده است.» 

این باستان‌‌شناس ادامه داد: «تپه گل‌پختی دارای ارتفاع شش متری یکی از معدود تپه‌های حوزه پس‌کرانه خلیج فارس بوده و در برگیرنده آثار و شواهد استقرار در دوران پیش از تاریخ و تاریخی است.» 

او افزود: «تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی در فاز اول و کاوش و مطالعات آن در فاز دوم می‌تواند در پر‌رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس کرانه‌های خلیج فارس نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.» 

آذریان خاطر‌نشان کرد: «تپه گِل پُختی در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۲۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.» 

پروژه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی تنگستان استان بوشهر با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.