پایان مرمت حمام تاریخی بیارجمند

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌كل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان، حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث‌فرهنگی شاهرود امروز 21 آبان 96 گفت: «کار مرمت بام حمام تاریخی بیارجمند با انجام بندکشی، ساخت و نصب نورگیرهای روی بام و گنبدهای حمام و نصب شیشه‌ها و... انجام شد.»

او افزود: «حمام تاریخی بیارجمند از یادگاران دوره صفویه است و به شماره 12271 در تاریخ 84/4/30 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.»

رئیس اداره ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری شاهرود خاطرنشان کرد: «این حمام تاریخی در مرکز شهر بیارجمند و در مجاورت مسجد جامع تاریخی این شهر قرار دارد.»

آدری آزولای مدیرکل جدید سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو شد

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آدری آزولای یازدهمین مدیرکل یونسکو و دومین بانویی است که تاکنون مدیریت یونسکو را به عهده گرفته است. او متولد سال 1972 است و از فوریه 2016 تا می 2017 وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه بوده است.

آزولای در پیام خود، ضمن تشکر از همه کشورهای عضو به‌خاطر این انتخاب گفت: «انتظارات زیادی ابراز شده و مسئولیتی را که از این به بعد بر عهده‌ام است، درک می‌کنم

او افزود: «ما در جهان پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم و با چالش‌هایی مواجه هستیم که هیچ دولتی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگو باشد. این چالش که همگی با آن آشنا هستید تشدید تاریک‌اندیشی، تهدید به جنگ، افراط‌گرایی، خشونت، تخریب محیط‌زیست، چالش تغییرات جوی، انکار تنوع که انکار دیگری است و در نهایت تمایلات پوپولیستی است. همزمان با این چالش‌ها، با انقلاب علمی و تکنولوژی بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم که ارتباطمان را با دیگری خدشه‌دار می‌سازد

آزولای تصریح کرد: «اگر می‌خواهیم وجه انسانی این جهان را حفظ کنیم، اگر می‌خواهیم از درگیری‌ها جلوگیری کنیم، اگر می‌خواهیم در توافق نامه پاریس مشارکت داشته باشیم، باید به روح حاکم در یونسکو یعنی آموزش، فرهنگ از طریق میراث و تنوع، علوم، دفاع از آزادی بیان و دفاع از آزادی آفرینش پایبند باشیم.»

پیش از وی ایرینا بوکووا از سال 2009 تا‌کنون سمت مدیرکلی یونسکو رابه عهده داشت. 

تخریب خانه سلامتی‌ها در قم تخلف محرز است

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم، عمار کاوسی معاون میراث‌فرهنگی این استان امروز یکشنبه 21 آبان 96 با اعلام این خبر گفت: «خانه سلامتی‌ها در سال 1384 به شماره  12544 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود و دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بود که مالک بدون استعلام و اطلاع اداره‌کل میراث فرهنگی آن را تخریب کرده است.»

او افزود: «انجام یا صدور مجوز هرگونه عملیات اجرایی ساخت و ساز تخریب و نوسازی گواهی پایان کار ساختمان در محدود بافت تاریخی بدون استعلام و کسب مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ممنوع و جرم است.»

او گفت: «معاونت میراث‌فرهنگی اقدامی را که توسط مالک انجام شده است یک تخلف محرز می‌داند و موضوع در مراجع قانونی در دست پیگیری است.»

کاوسی ادامه داد: «خانه سلامتی‌ها از نظر ویژگی‌های تاریخی، هنری، معماری و فرهنگی  بسیار باارزش بود و در محدود بافت تاریخی قرار داشت و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده بود.»

او بیان کرد: «معاونت میراث‌فرهنگی مساعدت خود را در تقبل بخشی از هزینه‌های تعمیرات، به مالک اعلام کرده بود که متأسفانه مالک با نادیده گرفتن تذکرات شفاهی و کتبی، در تعطیلی روز اربعین و به بهانه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ملک مجاور، این اثر تاریخی را تخریب کرد.»

🌷🍃 به بهانه زادروز نيما يوشيج

می تَراوَد مَهتاب
می درخشد شَب تاب،
نیست یک دَم شِکَنَد خواب به چشمِ کَس ولیک
غَمِ این خُفته ی چند
خواب در چشمِ تَرَم می شکند.
نگران با من اِستاده سَحَر
صبح می خواهد از من
کز مبارکْ دَمِ او آوَرَم این قومِ به جانْ باخته را بلکه خبر
در جگر لیکن خاری
از رَهِ این سفرم می شکند...

===============

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

به بهانه سالروز درگذشت استاد روح الله خالقی

 

استاد روح الله خالقی در سال ۱۲۸۵ در شهرستان کرمان متولد شد و از شاگردان ممتاز و بزرگ استاد علینقی وزیری بود. وی یکی از مفاخر موسیقی ملی ایران بود، بهترین سالهای زندگی خود را صرف پیشرفت موسیقی ملی ایران و تعلیم و تعلم هنرجویان در راه این هنر ارزنده و آسمانی و ظریف کرد. وی خود شناختی کامل و همه جانبه در موسیقی ایرانی و فرنگی داشت. آثار متعددی، شامل متدها و دستورهای علمی برای تدریس موسیقی ملی، قطعات ارکستری، قطعات آواز، اتودها، آثار ساده برای مدارس، کتابها و نوشته ها و رسالات علمی از جمله: «نظری به موسیقی» و «سرگذشت موسیقی ایران» در دو جلد و غیره… از او بجای مانده که دارای ارزشی گرانبها و پربار می باشند. آهنگ ها و دیگر آثار استاد خالقی بالغ بر یکصد آهنگ می باشد که همگی آنها تم ایرانی دارند و اصالت موسیقی ایرانی کاملاً در آنها رعایت گردیده است. از جمله: «آمدی حالا چرا» با شعر استاد شهریار و دو ترانه بختیاری و آهنگهای ور ساقی، نوای عروس، رقص چی بی، آه سحر، سرود آذر آبادگان، سرود اصفهان، قوچانی، بهار عشق، مستی عاشقان، شب جوانی و شب من، و می ناب که یکی دیگر از آثار خوب و به یاد ماندنی این استاد کم نظیر فرهنگ صوتی ایران است. زنده یاد روح الله خالقی، از سن شانزده سالگی به خدمت شادروان کلنل وزیری درآمد و مدت چهل و سه سال در خدمت استاد بود و کلیه کارهای خود را در امور موسیقی زیر نظر ایشان انجام میداد. ایشان به قدری به استاد خود عشق می ورزید که جلد دوم کتاب «سرگذشت موسیقی ایران» را اختصاص به استاد بزرگوار خود داد. سرودهای دلنشین و جاودانی مثل سرود «ای ایران» با شعر زیبای دکتر حسین گل گلاب و برنامه های جالب و متنوع “گل ها” وجود دارد که نشان دهنده دانش موسیقی و ذوق هنری این هنرمند بی نظیر ایران است. استاد روح الله خالقی، علاوه بر ریاست هنرستان موسیقی ملی، تا هنگام فوت رهبری ارکستر «گل ها» و عضویت شورای موسیقی رادیو ایران را به عهده داشت. سالها نیز سرپرستی ارکسترهای شماره یک و دو رادیو به عهده او بود و برنامه جالب و به یاد ماندنی «یادی از هنرمندان» را که از بزرگان موسیقی و هنرمندان ارزنده و فقید یاد میکرد از دیگر کارها و آثار برجسته او می باشد. یکی دیگر از آثار و خدمات بزرگ این ابرمرد موسیقی ایران، برنامه «ساز و سخن» بود که در آن مطالبی راهگشا و آموزنده درباره موسیقی برای اهل این فن داشت. استاد روح الله خالقی، سالها از بیماری سرطان معده رنج می برد و پس از یک عمل جراحی معده تا حدودی بهبودی حاصل کرد. پس از بهبودی با شوق و فعالیت هر چه تمامتر به کار موسیقی پرداخت و هیچگاه در تمام مدت بیست و چهار ساعت شبانه روز، جز چند ساعتی جهت استراحت بقیه را به کار ساختن آهنگها و نواهای دل انگیز، جسم بیمار خود را تسکین میداد. ولی پس از چندی بیماری و درد او را راهی سفر اتریش کرد و در بیمارستان شهر سالزبورگ بستری شد و دوباره مورد عمل جراحی قرار گرفت. اما متأسفانه دو روز بعد از عمل در شبانگاه بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۴۴ خورشیدی دار فانی را وداع گفت و موسیقی ایران و دوستدارانش را در اندوه و ماتم بسیار باقی گذاشت. از زنده یاد استاد روح الله خالقی دو فرزند دختر و پسر به یادگار ماند که دختر راه پدر را در پیش گرفت و خود موسیقیدانی بزرگ و فخر آفرین گردید. روح الله خالقی، مردی بود با تقوی و با ایمان که تمام ذرات وجودش مملو از عشق به ایران و ایرانی بود و برای سربلندی وطنش ایران و به زیستی مردم این سرزمین همیشه به درگاه حضرت احدیت دعا می کرد و آرزومند سعادت ایرانیان بود. سرود زیبا و جاودان “ای ایران، ای مرز پر گهر” وی نمونه بارز این ایران دوستی او می باشد. زنده یاد استاد روح الله خالقی، هیچگاه نمی میرد و همواره یادش در خاطر مردم ایران و ایران دوستان و در تاریخ موسیقی و هنر ایران برای همیشه جاودان خواهد ماند، چه وی زندگانی بارور و پر بار فرهنگی و هنری داشت. شادروان روح الله خالقی، یکی از بزرگمردان تاریخ موسیقی کشور است که خدمات بزرگ و شایان توجه او هیچگاه فراموش نخواهد شد و نامش در تاریخ موسیقی ایران جاودانه خواهد ماند. او ۲۱ آبان  ۱۳۴۴دارفاني را وداع گفت و بايد ذكر شود كه نبودنش همانند برخي اساتيد بزرگ ديگر ، موسيقي ايران را براي هميشه سوگ زده كرده است . يادش گرامي و نامش مانا در تاريخ فرهنگي كشور 

=================

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

نگاهي كلي به تعريف موزه

موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع و ماندگار داشته و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی مي باشند. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند، هر یک از این اشیاء در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه می دهند. موزه کلمه ای یونانی است که از «موزه یون» به معنای مجلس فرشتگان الهام گرفته است. به طور کلی موزه به مجموعه ای از آثار و اشیاءی اتلاق می شود که در محل یا عمارتی نگه داری و در معرض نمایش گذاشته شوند. تاریخ تشکیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه های گرانبهایی که باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو کرد. ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه های گرانبهایی مانند کلوزر، کلماکره و مجموعه سفال آبگینه گرگان را درون چاه ها و حفره ها پنهان می کردند. بیشترین جلوه تاریخ موزه داری ایران را در ایجاد موزه ایران باستان باید جستجو کرد. این موزه با 2744 متر زیربنا به دلیل قدمت اشیاء، در زمره یکی از موزه های مادر دنیا محسوب می شود که به سال 1316 خورشیدی افتتاح گردید. طراحی ساختمان این موزه به عهده «آندره گدار» فرانسوی بود و شکل ظاهری ساختمان الهام گرفته از طاق کسری انوشیروان ساسانی است. این موزه دربرگیرنده آثار مختلفی از هزاره ششم پیش از میلاد تا دوران مختلف اسلامی است که در دو طبقه به نمایش درآمده است، آثار و اشیاء به نمایش درآمده در موزه آیینه تمام نمایی از فرهنگ، هنر، آداب و روسوم، باورها و اعتقادات گذشتگان و نیاکان ماست و آن را تنها پل ارتباطی بین گذشته، حال و آینده می‌توان به شمار آورد. موزه را نبایستی مکانی دانست که در آنجا صرفاً آثار تاریخی و باستانی به نمایش در می آید، بلکه تمامی نمایشگاه های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه ها، کتابخانه ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند. هر شیءی و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده اش ارتباط برقرار می کند، با تعمق و تفکر می توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه های مختلف آن را بررسی نمود. یکی از مهمترین وظایف یک موزه برقرار کردن ارتباط فرهنگی بازدیدکننده با شیءی به نمایش درآمده است. در حقیقت باید کوشید تا همان ارتباط و حسی را که بین خالق یک اثر و خود وجود داشته به نوعی دیگر به بازدیدکنندگان منتقل نمود که این امری دور از دسترس نیست. آمار نشان می دهد که در قرن نوزدهم فقط عده خاصی از موزه ها بازدید کرده اند، کنفرانس عمومی یونسکو در نهمین جلسه خود در دهلی (1956 م) تاکید نموده است که بازدید از موزه ها به ویژه برای طبقه کارگران آسان تر شود و به راه هایی که به منظور پربار شدن و غنی شدن موزه ها پیشنهاد می شود، توجه گردد. انواع موزه ها موزه ها را به شکل های گوناگون طبقه بندی کرده اند، موزه های تاریخ و باستان شناسی، موزه های فضای باز، موزه های مردم شناسی، کاخ موزه ها، موزه های علوم و تاریخی طبیعی، موزه های منطقه ای (محلی)، موزه های بسیار (گردشی)، پارک موزه ها، موزه های سلاح (نظامی)، موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان).

موزه تاریخی و باستان شناسی: دید تاریخی دارند و بیانگر سلسله و دوره های تاریخی هستند. بیشترین این آثار بر اثر کاوش های باستان شناسی به دست آمده اند و بیانگر فرهنگ و تمدن گذشته و تلفیق کننده علم، هنر و دانش یک ملت یا یک قوم هستند. چنین موزه هایی مادر نیز نامیده می شوند. موزه ملی ایران (ایران باستان) موزه ملی ورسای در فرانسه و موزه تاریخ در واشینگتن از این نوع هستند.

موزه فضای باز: با ایجاد این نوع موزه ها می توان به معرفی یافته ها و داده های مهم باستان شناسی کمک بزرگی نمود. زمانیکه یک کاوش علمی باستان شناسی منجر به نتایج مطلوب و کشف آثار ارزشمند غیرمنقول می شود و قابل انتقال به موزه ها نیست، با فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم، مکان موردنظر را جهت بازدید عموم مهیا می نمایند. این امر در اصطلاح به موزه فضای باز مشهور است. از جمله این موزه ها می توان به تخت جمشید در شیراز و محوطه تاریخی هگمتانه در همدان اشاره نمود. این موزه ها در دیگر کشورها مانند چین، یونان و برخی از کشورهای اروپایی نیز معمول است. در استان خراسان محوطه تاریخ «بندیان» در گز که دارای گچ بری های بسیار زیبایی از دوره ساسانیان است و همچنین محوطه تاریخی «شایاخ» نیشابور می توانند مکان مناسبی برای این امر باشند.

 موزه های مردم شناسی: فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاک و سنن اجتماعی حاکم بر جامعه را نشان می دهند. موزه مردم شناسی تهران و حمام گنجعلی خان کرمان از این نوع هستند.

 کاخ موزه ها: بنا یا اثر تاریخی هستند که از گذشتگان به دست ما رسیده و بیانگر وضعیت و نحوه زندگی صاحبان آن است. ممکن است در این بنا اشیای تاریخی و نیز آثار هنری از جمله نقاشی روی دیوار، گچ کاری و ... وجود داشته باشد. کاخ موزه ها معمولا در مراکز حکومتی به وجود می آیند. هدف از تاسیس این موزه ها به نمایش گذاشتن اثر و بنای تاریخی و نیز عبرت آموزی است. مجموعه کاخ های سعدآباد تهران و باغ ملک آباد مشهد از این نوع موزه ها هستند.

موزه های هنری: انواع هنرهای تجسمی و تزئینی که از زیبایی شناسی بالایی برخوردارند، را به نمایش در می آورند و معمولا بازدیدکنندگان زیادی نیر دارند. موزه هنرهای زیبا در تهران و موزه هنرهای تزئینی در اصفهان از این نوع هستند. موزه علوم و تاریخ طبیعی: تجربه های علمی براساس شواهد و وسایل کاری و تاریخی طبیعی که دربرگیرنده گونه های مختلف گیاهی به ویژه جانوران است را به نمایش می گذارند. موزه تاریخی طبیعی اصفهان و موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد از این نوع هستند.

موزه های محلی یا منطقه ای: بیانگر و نمودار فرهنگ یک منطقه و یا یک محله خاص هستند. صرفا آثار و اشیاء تاریخی همان منطقه را به نمایش می گذارند. موزه شوش، تخت جمشید و موزه توس در خراسان از این نوع هستند.

 موزه های سیار: برای پیشبرد سریع اهداف فرهنگی و به دلیل عدم امکانات موجود در مناطق و شهرهای محروم شکل می‌گیرند. این موزه های فرهنگ های گوناگون را در مکان های مختلف در معرض دید عموم می گذارند. اگر به این نوع موزه ها توجه کافی شود، بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

 پارک موزه ها: به دلیل داشتن ابعاد گوناگون علمی و فرهنگی و جاذبه های تفریحی و آموزشی و نیز تفریحی از اهمیت زیاد برخوردارند، چرا که مسائل زیستی و طبیعی را از نزدیک برای مردم به نمایش می‌گذارند. ویژگی مهم این موزه ها این است که عموم مردم می توانند از دیدن آنها بهره‌مند شوند، در ایران ایجاد پارک موزه سابقه ندارد ولی در کشورهایی مانند چین و کره شمالی مرسوم است. مکان های فرهنگی،‌ملی و تاریخی چون آرامگاه فردوسی در مشهد، آرامگاه عطار و خیام در نیشابور می‌توانند مکان مناسبی به این منظور باشند.

موزه های نظامی: روند تاریخی انواع سلاح های نظامی و جنگی را در معرض دید همگان قرار می دهند. این نوع اشیاء شامل لباس های نظامی رزمی، اسلحه و دیگر وسایل رزمی نیز هستند.

موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان): برای ارج نهادن به هنرمندان، نویسندگان، مخترعان و مفاخر جامعه، معمولا پس از درگذشتشان در خانه شخصیشان پدید می آید و در برگیرنده وسایل شخصی، وسایل کار و آثار ایشان است. این موزه ها بیشتر در کشورهای اروپایی مرسوم است. خانه شکسپیر نویسنده مشهور انگلیسی و ادیسون مخترع برق در امریکا از این نوع است. در ایران هم خانه بزرگ مرد موسیقی «استاد ابوالحسن صبا» تبدیل به موزه شده و دربرگیرنده تابلوهای نقاشی، تالیفات و اموال شخصی وی است.

سيامك صحافي

عضو انجمن ميراث فرهنگي و رئيس بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

اطلاعيه مهم

🌿🔅 با فرستادن خبر از جای جای ایران به « کانال بنیاد تاریخ و میراث فرهنگی البرز » ما را در جریان امور مرتبط با حوزه های مختلف میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار دهید .
 
👈👈 ادمین کانال @Admiinfo
 
‼️‼️ توجه 
 
👈 اخبار و تحلیل های شما به رسم امانت نزد ما محفوظ بوده بر حسب ضرورت و اهمیت به کارشناسان، مسؤولان، فعالان و خبرنگاران جهت بررسی و اقدام منعکس خواهد شد . 
 
👈تمامی فعالیت های ما طی ۱۲ سال گذشته بر اساس قانون بوده و من بعد نیز خواهد بود و در مواردی هم که قانون مشخصی وجود نداشته باشد از منابع استفتائی علما بهره می گیریم  
 
👈ما صدای تمامی دلسوزان متخصص و علاقمندان فرهنگ و تاریخ فاخر ایران سرفراز هستیم .
 
👈 ما هیچ گونه مراوده مالی با اشخاص حقیقی و حقوقی نداشته و وارد جریانات مبهم  و خارج از قواعد قانونی نشده و نخواهیم شد
 
👈بامعرفی کانال به اطرافیان خود لحظات نابی را به ایشان هدیه دهید . 
 
👈تمامی مطالب ما بر اساس منابع رسمی اعم از حقوقی و حقیقی تهیه و منتشر می شود و ما ار درج موارد فاقد وجاهت قانونی و شبهه دار در این فضا اکیدا خودداری می کنیم 
🆔 @foalborz
 
=================
روابط عمومي و امور بين الملل بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

ثبت جهانی چوگان ایران و کمانچه آذرماه نهایی می‌شود

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور روز پنجشنبه 18 آبان با اعلام این مطلب گفت: «در این اجلاس 35 پرونده که در فهرست معرف قرار گرفته مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد. با ارزیابی فنی صورت گرفته اخیر 22 پرونده مورد تأیید و 13 پرونده رد شده است.»

او با اشاره به تأیید دو پرونده ایران در این فهرست گفت: «دو سال گذشته پرونده چوگان روی اسب قره‌باغ از سوی کشور آذربایجان در فهرست ناملموس قرار گرفت. در حالی‌که پرونده پیشنهادی ایران با عنوان "چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی"، ملی و فرهنگی مشترک در حوزه فرهنگ ایرانی است.»

معاون فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه  ثبت چوگان می‌تواند باعث توجه و آگاهی بیشتر جوامع شهرنشین به ارتباط میان انسان، هنر، طبیعت و حیوانات در جوامع بومی شود، قدمت بازی چوگان را بالغ  بر ۲۰۰۰سال عنوان کرد و گفت: «این بازی ابتدا در میان عشایر رواج داشته و سپس به  مرور زمان به دلیل کارکردهای فرهنگی اجتماعی نهفته در آن، عمومیت یافته است.»

به گفته او پرونده نامزدی ثبت جهانی چوگان فروردین ماه سال گذشته با حمایت مسئولان مرتبط با این ورزش به دبیرخانه  کمیته میراث ناملموس  یونسکو ارسال شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود.

طالبیان اظهار کرد: «در اجلاس آذرماه میراث ناملموس 11 گزارش دوره‌ای از جمله گزارشی از میراث ناملموس ایران و 12 گزارش از میراث ناملموس در خطر با گزارشی از لنج‌سازی در ایران و نقالی مطرح خواهد شد.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به بررسی فهرست میراث‌‌های در خطر نیز اشاره کرد و گفت: «در ارزیابی صورت گرفته سه پرونده در خطر پیشنهادی کشورهای مراکش، ترکیه و امارات مورد تایید قرار گرفته و پرونده‌های مغولستان، کلمبیا و ونزوئلا رد شده است.»

او بررسی یک مورد برای خروج از فهرست، 3 تقاضا برای کمک بین‌المللی و چهار پیشنهاد برای بهترین عملکرد پاسدارانه را از دیگر برنامه‌های اجلاس عنوان کرد و گفت: «در فهرست بهترین رویه پاسدارانه تقاضای دو کشور بلغارستان و ازبکستان مورد تأیید و بلژیک و مصر رد شده است.»

ایران با دو پرونده «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و  موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه- یک آلات موسیقی زهی» به همراه  کشورهای آذربایجان، ارمنستان، اسلواکی، اسلونی، آلمان، ایتالیا، بنگلادش، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، پرو، پرتقال، قرقیزستان، قزاقستان، سوئیس، صربستان، موریتیوس، ویتنام، هند و  یونان شرکت خواهند داشت.

دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو از 4 تا 9 دسامبر (13 تا 18 آذرماه) در جزیره آتشفشانی ججو واقع در منتهی الیه جنوب شرقی جمهوری کره که سال 2007 در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده بود برگزار خواهد شد.

کمیته تصمیم‌گیرنده با 24 عضو از کشورهای افغانستان، الجزایر، ارمنستان، اتریش، اتیوپی، بلغارستان، زامبیا، ترکیه، جمهوری کره، ساحل عاج، سنگال، سن لوییس، گواتمالا، کنگو، کوبا، قبرس، مجارستان، فلسطین، فیلیپین، لبنان، جزیره موریتیوس و مغولستان است.

توضیح اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران درخصوص آرامگاه ملک‌المتکلمین

 

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد:

«با توجه به تخريب صورت گرفته به‌دست متصرف بنا، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران شكايتی را تنظیم کرد و نظريه كارشناسی مبنی بر محرز بودن تخلف متصرف در دادگاه مطرح شد. به‌دلیل به مفتوح بودن پرونده و عدم وصول حكم دادگاه به اداره‌كل میراث‌فرهنگی تهران، واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی تهران مجددا فردا شنبه اين موضوع را پيگيری می‌‌‌كند.

در سال ٩٣ تفاهم‌نامه‌ای بين شورای شهر، اداره‌کل ميراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان زيباسازی و شهرداری تهران مبنی بر مشاركت در مرمت منعقد شد. همچنین طرح مرمت در جلسات مشترک مصوب شد اما با توجه به تصرف ملک و اجرا نشدن عمليات با توجه به وجود متصرف بودن بنا انجام نشد. متصرف بنا سندی در اختیار داشت که دارای تأييديه وارثان ملک بود، البته اين موضوع ازسوی وراثی كه در جريان بودند رد شد. با توجه به وضعیت مالکیت بنا مقرر شد ملک از متصرف خريداری شود، چون سازمان زيباسازی شهر تهران نمی‌توانست از محل اعتبارات خود این ملک را خریداری کند اين مهم به عهده شهرداری منطقه گذاشته شد كه متأسفانه تاکنون هنوز محقق نشده است.»

آئينهاي سنتي ايران - ۲۸ - يزد ، پوش بالا كردن

«پوش بالا کردن» یکی از آیین‌های کهن یزدی‌ها در ایام محرم است که این روزها در آستانه ماه ماتم شاهد برافراشتن آنها در کوی و برزن‌های یزد هستیم.

به گزارش انجمن نيوز ، هنوز چندین روز به محرم مانده که جنب و جوش و حرکت افراد فعال هر محله که عمدتاً در هیأت‌های عزاداری هم نقشی دارند شروع می‌شود.

کسانی که در منزل شخصی خود روضه خوانی دارند نزدیکان را برای آماده کردن مجلس فرا می‌خوانند و با کمک یکدیگر اولین و مهمترین مسأله که پوش بالا کردن است را انجام می‌دهند.

پوش بالا کردن کاری گروهی است که تجربه سالمندان،‌ با نیرو و توان جوانان یکی می‌شود و به اصطلاح پوش بالا می‌رود.

وقتی پوش بالا می‌رود و خیمه سرپا می‌شود حیاهوی جوانان هیئتی زیاد می‌شود، چای می آورند و پذیرایی می‌کنند،‌جوانان در تکاپو و تلاش برای بستن دامنه خیمه، روی پشت بام و پشت دیوارها قرار می‌گیرند،‌ سالمندان جوانان را یاری می‌کنند و با تحسین و تمجید باعث ترغیب جوانان و پیشرفت کارها می‌شوند.

چاووشی خوان هم با نغمه زیبای خود آوای حزین عشق سر می‌دهد و با خواندن اشعاری که حاکی از فرا رسیدن ماه ماتم و عزاست دلها را دگرگون می‌کند و به غوغای درونی افراد دامن می‌زند.

بعد از این‌که پوش در جایگاه خویش قرار گرفت و خیمه عزاخانه برپا شد، نوبت به سیاهپوش کردن مجلس می‌رسد.

پارچه‌های مشکی، سرمنبری و پارچه‌های سبز و قرمز یکی یکی دیوارهای خیمه را پوشش می‌دهند و در مجموعه خیمه‌ای عاشقانه و ماتم خانه‌ای در سوگ سالار شهیدان ایجاد می‌کند.

خمیه‌های برپا شده در کربلا جایی برای آماده شدن یاران امام، عبادت و نیایش آنها بوده است و به همین دلیل ما در روضه‌های خود خیمه‌هایی به نام حسین با هدف نیایش و عزاداری در وصف سالار شهیدان و یاران عاشورایش برپا می‌کنیم.

در خیمه‌های عزای حسینی درس جهاد اکبر و اصغر داده می‌شود درس جهاد اکبر مبارزه با نفس و خواهش‌های نفسانی است و درس جهاد اصغر مقابله با ظلم، ستم، بی‌عدالتی و کفر است.

اهتزاز علم سرخ حسین بر فراز خیمه‌های روضه به معنای این است، که ستیز حق علیه باطل هنوز ادامه دارد و عزاداران حسینی با تمام ارادت خود آماده حراست از ارزش‌های اسلامی و انسانی عاشورا هستند.

خیمه‌های برپا شده در کربلا حاکی از عزمی راسخ برای برابر شدن با لشکری انبوه و تا دندان مسلح آن زمان بود، خیمه به پا کردن در کربلا یعنی توجه به جایگاه مناجات، تلاوت قرآن و انجام فریضه نماز،‌که تمام آنها نماد حق طلبی و درستی مسیر سالار شهیدان است.

عزاداران یزدی هم به تبعیت از امام شهیدشان حضرت امام حسین(ع) خیمه‌های برافراشته شده را به محلی برای اقامه نماز، تلاون قرآن و عزاداری در سوگ شهدای کربلا تبدیل کرده و سعی دارند با ادای احترام به مقام شهدای اسلام حق ادب و معرفت را ادا کنند.

=================

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

کشف شواهدی از یک تالار ستون‌دار هخامنشی در خراسان شمالی

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمد سویدانلویی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان شمالی امروز سه‌شنبه 16 آبان 96 با اعلام این خبر افزود: «محوطه تاریخی ریوی در نزدیکی روستای نجف، واقع در شهرستان مانه و سملقان و در شمال غرب استان خراسان شمالی قرار دارد. طی پژوهش‌های باستان‌شناسی که از سال 1391 در این محوطه تاریخی آغاز شد، باستان‌شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند.»

او ادامه داد: «اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی از محوطه ریوی به‌دست آمد که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در این محوطه است.» 

سویدانلویی گفت: «پژوهش‌های باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی به‌صورت مشترک بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان‌شناسی آلمان از سال 1394 آغاز شده است و  با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان پروژه باستان‌شناسی ریوی برای کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناسی  در این محوطه تاریخی برنامه‌ریزی کرده است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی ادامه داد: «با توجه به شواهد باستان‌شناختی، ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان خراسان شمالی شود.»

کمبود بودجه مهم‌ترین چالش سازمان میراث‌فرهنگی است

 

احمد انارکی محمدی نماینده رفسنجان و انار و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز 15 آبان 96 در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به شعار امسال یعنی ”رونق اقتصادی: تولید و اشتغال“ گفت: «گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی برای تحقق اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی دارد. بهترین راهکار برای حل مسئله اشتغال نیز توسعه گردشگری است. در واقع ما برای توسعه کشور راهی جز تمرکز بر روی گردشگری نداریم.»

او با بیان اینکه گردشگری صنعتی ارزان و سود‌ده است گفت: «کشور ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری دارد و چهارفصل است و باید از این ظرفیت‌ها ویژه بهترین استفاده را برای توسعه گردشگری برد. با وجود این‌که کشور ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف دارد که می‌توان از آن برای توسعه گردشگری استفاده کرد، نتوانسته‌ایم به‌‌اندازه کافی گردشگری را توسعه دهیم، گردشگر جذب کنیم و اشتغال را در این حوزه توسعه دهیم.»

نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیرو جلسات متعددی، به‌دنبال یافتن راهکاری برای توسعه اقتصاد گردشگری هستند. می‌توان از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در بحث قانون‌گذاری و تسهیلگری و بودجه استفاده کرد، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند روی حمایت نماینده‌‌ها برای توسعه گردشگری حساب باز کند، ما نیز سعی می‌کنیم ابزارهای لازم را در اختیار این سازمان قرار دهیم.»

او افزود: «امسال 1.5میلیارد دلار امکان برداشت از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال در مناطق محروم، روستای و شهرهای کوچک اعلام شد اما باید بررسی کرد چه میزان از این پول برای توسعه گردشگری در این مناطق اختصاص داده شده است. مجلس شورای اسلامی نیز به‌دنبال این است که این اعتبارات برای توسعه گردشگری در این مناطق اختصاص داده شود.»

انارکی محمدی خاطرنشان کرد: «راه‌ برون‌رفت کشور از بحران اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت توسعه گردشگری است.»

او مهم‌ترین چالش پیش روی سازمان میراث‌فرهنگی را بودجه دانست و گفت: «همچنین باید بخش‌هایی مثل فرش و زیور‌آلات را که از صنایع‌دستی جدا شده‌اند به صنایع‌دستی برگردانیم، زیر اگر این هنر‌صنعت متولی خوبی مثل سازمان میراث‌فرهنگی داشته باشد می‌توانیم شاهد رونق صادرات باشیم، مجلس شورای اسلامی نیز حمایت لازم برای تحقق این مسئله را خواهد داشت.»

به بهانه زادروز محمد تقي ملك الشعراء بهار

 

استاد محمدتقی بهار در سال ۱۲۶۵ در مشهد به دنیا آمد. پدر وی میرزا محمدکاظم صبوری نام دارد. بهار تحصیلات خود را ۴ سال بعد از تولد به صورت متداول روز در مکتبخانه آغاز کرد و در سال ۱۲۷۲ با شاهنامه از طریق پدرش آشنا شد و در همین سال اولین شعر خود را در بحر شاهنامه سرود و از پدر خود جایزه دریافت کرد. خانه ملک‌الشعرای بهار وی از سال ۱۲۷۳ تا ۱۲۷۸ تحصیلاتش را در مدرسه ادامه داد و علاوه بر مدرسه در محفل پدرش نیز می‌آموخت. در سال ۱۲۸0 پدرش که او را از شاعری منع و به کاسبی تشویق کرد اما او دنباله کار شعر را رها نکرد. در سال ۱۲۸۳ پدرش فوت شد و مسئولیت سرپرستی خانواده به دوش بهار افتاد ولی او تحصیلات ادبی خود را با وجود تمام مشکلاتی که داشت ادامه داد و در همین سال لقب پدرش - ملک الشعرایی آستان قدس- را از مظفرالدین شاه دریافت کرد. در سال ۱۳۲۹ بهار به بیماری سل مبتلا شد و همان سال دولت پاکستان از او دعوت رسمی به عمل آورده بود که او به علت بیماری این دعوت را رد کرد. همچنین به ریاست او در تهران «جمعیت ایرانی هواداران صلح» تشکیل شد و با وزارت فرهنگ نیز قراردادی برای تألیف کتاب «سبک شناسی شعر فارسی» بست که به علت بیماری ناتمام ماند. بهار قصیده «جغد جنگ» را در ستایش صلح سرود و سرانجام در سال ۱۳۳۰ بر اثر بیماری سل درگذشت. پیکر او از مسجد سپهسالار تا آرامگاه ظهیر الدوله در شمیران تشییع و در همانجا به خاک سپرده شد.

آثار :

کتاب‌ها:

  • احوال فردوسی
  • تاریخ تطور شعر فارسی
  • تاریخ مختصر احزاب سیاسی
  • چهارخطابه
  • دستور پنج استاد
  • دیوان اشعار
  • زندگانی مانی
  • سبک شناسی
  • شعر در ایران
  • قبر امام رضا (ع)
  • فردوسی نامه
  • یادگار زریران

تصحیح‌ها:

  • تاریخ بلعمی
  • تاریخ سیستان
  • رساله نفس
  • شاهنامه‌ فردوسی
  • مجمل التواریخ و القصص
  • منتخب جوامع الحکایات و لوامع الروایات عوفی

سروده اي از استاد :

شمعیم و دلی مشعله‌افروز و دگر هیچ
شب تا به سحر گریه‌ی جانسوز و دگر هیچ
افسانه بود معنی دیدار، که دادند
در پرده یکی وعده‌ی مرموز و دگر هیچ
خواهی که شوی باخبر از کشف و کرامات
مردانگی و عشق بیاموز و دگر هیچ
زین قوم چه خواهی؟ که بهین پیشه‌ورانش
گهواره‌تراش‌اند و کفن‌دوز و دگر هیچ
زین مدرسه هرگز مطلب علم که اینجاست
لوحی سیه و چند بدآموز و دگر هیچ
خواهد بدل عمر، بهار از همه گیتی
دیدار رخ یار دل‌افروز و دگر هیچ

====================

كميسيون فرهنگ و هنر بنياد تاريخ و ميراث فرهنگي البرز

فصل دوم مرمت قلعه تاریخی شهرستان خوسف پایان یافت

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی، علی صالحی مسئول میراث‌فرهنگی شهرستان خوسف روز دوشنبه 15 آبان با بیان اینکه مرمت این بنای تاریخی از مرداد امسال آغاز شده است افزود: «در این فصل از مرمت، لایه‌برداری و اجرای کاه‌گل نمای قلعه به مساحت 600 مترمربع انجام شده است.»

او افزود: «در صورت مرمت کامل این بنا، قرار است در آینده از آن برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و طرح گردشگری استفاده کرد.»

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خوسف گفت: «قدمت قلعه خوسف که در داخل بافت تاریخی و در مرکز شهر واقع شده است به دوره افشاریه می‌رسد و این بنای تاریخی به شماره 4486 در فهرست آثار ملی ثبت شده است و هم‌اکنون تحت حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد.»

توسعه گردشگری و صنایع‌دستی در روستای بسک و عبدل‌آباد تربت‌حیدریه

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی تربت حیدریه ظهر روز دوشنبه 15 آبان 96 با اشاره به اینکه روستای و روستای گردشگری عبدآباد روستاهای بدون دخانیات شهرستان تربت حیدریه هستندگفت: «95‌درصد مردم روستای بسک به شغل ابریشم‌کشی مشغول‌ هستند و روستای عبدل‌آباد نیز روستایی گردشگرپذیر است. در راستای فرهنگ‌سازی و برای تشویق سایر روستاها، این اداره پیگیر ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی در این روستاها است.»

او افزود: «روستای بسک از طریق معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حال پیگیری برای معرفی این روستا به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در حوزه ابریشم‌کشی است.»

روستای بسک از توابع بخش بایگ در 30 کیلومتری غرب تربت حیدریه و روستای عبدآباد از توابع بخش کدکن در 75 کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه واقع شده است.

تلاش باستان‌شناسان برای جلوگیری از نابودی بیشتر آثار تاریخی در طرح گرمسیری

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نعمت‌الله سراقی سرپرست هیئت باستان‌شناسی روز دوشنبه 15 آبان 96 با اعلام این خبر گفت: «در راستای اجرای  فاز دوم مطالعات فرهنگی طرح موسوم به گرمسیری به منظور  حفاظت از آثار در معرض تهدید و خطر نابودی ناشی از طرح‌های  مبنی بر زیر پوشش بردن اراضی وسیعی با  شبکه‌های گستردۀ آبیاری، آبرسانی و کشاورزی مکانیزه که با فعالیت‌هایی چون کانال‌کشی و تسطیح اراضی و... همراه خواهد بود، برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه‌های مراد ویس 1 و 2 انجام شد.» 

او افزود: «تپه‌های مراد ویس در جنوبی‌ترین بخش دشتی که به دشت زهاب جنوبی معروف است و بخش غربی آن را تپه‌ماهورهای مرتفع و ناهمواری‌های موسوم به قراویز احاطه کرده است، واقع شده است.»

به گفته او ، تپۀ مراد ویس 1، برجستگی به طول 110 و عرض 80 متر است که راس آن 4 متر از سطح اراضی اطراف بلندتربوده و از جنوب و شرق با شیبی متوسط و از شمال و غرب با شیب نسبتاً بیشتری به اراضی کشاورزی پیرامون ختم می‌شود. 

او با اشاره به موقعیت فعلی این تپه گفت: «دامنه و سطح تپه در بخش شرقی و جنوبی به واسطۀ همین شیب نسبتاً کم، شخم خورده و روز‌به‌روز از ارتفاع آن کاسته می‌شود.» 

او افزود: «در جانب شمالی و غربی تپه و درست چسبیده به آن جوی آبی به صورت یک کانال از سنگ و سیمان و در جانب جنوبی  نهر آبی ایجاد شده است.» 

او با اشاره به تخریب‌های صورت‌گرفته در این محوطه گفت:  «در رأس محوطه گودال‌هایی توسط حفاران غیرمجاز حفر شده که باعث تخریب بخش‌های بالایی تپه شده است.»

وارد شدن آسیب‌های جدی به محوطه

او تصریح کرد: «عبور کانال از دامنۀ شمالی و غربی تپه باعث ایجاد برشی در تپه شده و آسیب‌های جدی به محوطه وارد آورده است.» 

 سراقی افزود: «پراکندگی یافته‌های سطحی در تپه چندان زیاد نیست با این حال قطعات سفالی تا شعاع 30 متری تپه پراکنده است و این موضوع نشان می‌دهد که تپه در گذشته وسعتی بیش از اندازۀ کنونی داشته است.»

او تصریح کرد: «داده‌های سفالی به دست آمده از سطح محوطه متعلق به دوران مس و سنگ جدید و دوره تاریخی ساسانی است.»

او افزود: «عملیات تعیین عرصه و حریم تپه مراد ویس 1 با ایجاد 19 گمانه به فاصله تقریبی 50 متری از یکدیگر در اضلاع مختلف انجام گرفت.» 

این باستان‌شناس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های باستان‌شناس در تپه مراد ویس 2  گفت: «در میان دشت هموار و اراضی حاصل‌خیز غرب دشت زهاب جنوبی، برجستگی کم ارتفاع مراد ویس 2 ،در 845 متری غرب روستای قره بلاغ شیخ مراد، قرار گرفته است.» 

او افزود: «تپه مراد ویس 2 برجستگی نسبتاً وسیع اما کم‌ارتفاعی است که در فاصلۀ 120 متری شمال تپۀ مراد ویس 1 قرار گرفته و چشم‌انداز اطراف آن را تماماً اراضی کشاورزی مرغوب فرا گرفته است.»

به گفته او، تپه برجستگی کم ارتفاعی به ابعاد 155×165 متر است که در جهت شمال به جنوب گسترده شده و 2/5 متر از سطح اراضی اطراف بلندتر است و از هر سو با شیب اندکی به اراضی اطراف محدود می‌شود. 

تخریب بخش‌هایی از تپه 

 به گفته این باستان‌شناس، کشاورزان با شخم زدن‌های مکرر سالانه، به زیر کشت بردن این تپه ،ساخت کانال‌های انتقال آب در ضلع جنوبی، ایجاد نهرهایی در ضلع غربی و شمالی و عبور تیرهای انتقال برق برای موتورهای آب از مرکز محوطه باعث تخریب بخش‌هایی از تپه شده‌اند. 

او افزود: «پراکندگی یافته‌های سفالی در سطح محوطه متوسط است و علاوه بر قطعات سفال، شماری ادوات سنگی و مصنوعات سنگی (هاون سنگی، سنگ ساب و کوبنده‌های سنگی) متعلق به دوران مس و سنگ جدید و اروک به دست آمد.» 

به گفته او، عملیات تعیین عرصه و حریم تپه مراد ویس 2 با ایجاد 8 گمانه در اضلاع مختلف انجام گرفت. 

این باستان‌شناس با اشاره به تعطیل شدن  گمانه‌های یاد شده  به دلیل نبود وجود لایه‌های باستانی و داده‌های فرهنگی شاخص تصریح کرد: «عرصه و حریم درجه 1 تپه‌های مورد نظر با توجه به داده‌های فرهنگی به دست آمده از گمانه‌های حفر شده، عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در اطراف تپه صورت گرفت.»

تعیین عرصه و حریم تپه های مراد ویس 1و2 با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

نکوداشت محمدرحیم صراف باستان‌شناس سرشناس ایران

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از  روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،  مراسم این نکوداشت به پاس خدماتی که این باستان‌شناس سرشناس ایران در راه میهن و میراث‌فرهنگی و عرصه علم و فرهنگ انجام داده است،  برگزار می‌شود.

هم‌زمان با شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران در اسفند ماه امسال از این باستان‌شناس قدردانی و از جشن‌نامه او رونمایی خواهد شد.

جشن‌نامه در بردارنده مقالات علمی به قلم پژوهشگران عرصه ایران‌شناسی با عنوان مفاخر میراث‌فرهنگی ایران است که جلد چهارم آن اسفند امسال منتشر می‌شود.

پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، از پژوهشگران برای همکاری در این مجموعه دعوت کرده است  تا مقاله‌های پژوهشی خود را در زمینه باستان‌شناسی، تاریخ و فرهنگ ایران تا 30 دی امسال به نشانی ایمیل mirasmafakher@gmail.com  ارسال کنند.

اتمام مطالعه مستندسازی و تهیه پلان مدیریت قلعه حاجی‌آباد هرمزگان

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اشکان مختاری معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان روز 15 آبان 96 با بیان این مطلب گفت: «با توجه به اینکه قلعه حاجی‌آباد در مرکز شهر حاجی‌آباد قرار گرفته، متأسفانه ساخت‌و‌سازهای بی‌‌رویه در اطراف آن سبب شده که در حریم این قلعه تاریخی دخل‌ و تصرف‌هایی ایجاد شود، به همین منظور مستندسازی و تهیه پلان مدیریت این قلعه را در دستور کار قرار دادیم.»

او افزود: «مطالعات مستندسازی و تهیه پلان مدیریت قلعه حاجی‌آباد از یک سو موجب می‌شود که یک برنامه کلان برای این سایت تاریخی داشته باشیم و از سوی دیگر باعث جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه در اطراف قلعه خواهد شد.»

معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان تصریح کرد: «از آنجایی که قلعه بر روی یک تپه تاریخی قرار گرفته علاوه بر مستندسازی و پلان مدیریت، مسیرهای بازدید گردشگر برای گردشگرانی که می‌خواهند از قلعه بازدید کنند طراحی شده تا به تپه آسیبی وارد نشود.»

قلعه حاجی‌آباد یکی از آثار مهم استان هرمزگان است که در شهر حاجی‌آباد قرار گرفته است. این قلعه تاریخی متعلق به دوره صفوی است که با شماره 7271 در سال 81 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با قرارگیری روی تپه‌ای باستانی قرار است تبدیل به یک سایت گردشگری شود

يک‌سوم كاشی‌های گنبد سلطانيه مرمت شد

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان، میر موسی انیران مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه روز 15 آبان 96 در زنجان اظهار كرد: «در فاز اول مرمت كاشی‌ها، با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته كاشی‌هایی كه آسیب بیشتری دیده بودند مرمت و تثبیت شدند.»

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه در مورد مرمت سایر كاشی‌های گنبد بیان كرد: «سال آینده نیز  فاز دیگری از مرمت کاشی‌ها آغاز می‌شود.»

او با اشاره به سرمای طاقت‌فرسای سلطانیه، بر لزوم مقاوم‌سازی كاشی‌ها تأكید كرد و افزود: «از آنجایی که گنبد سلطانیه در دشت واقع شده و سرمای طاقت‌فرسایی نیز منطقه را در برمی‌گیرد، لازم است که کاشی‌ها در مقابل باد و سرمای زمستان مقاوم‌سازی‌ شوند.»

انیران همچنین گفت: «اصول مرمت در سلطانیه در عین مطابقت با روش‌های بین‌المللی،  به نوعی ادامه‌دهنده و تداوم بخش هنر و تكنیك‌های اصیل ایرانی است.»

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و سومین گنبد عظیم جهان است و به‌عنوان هفتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پایان فاز اول مرمت کاروانسرای قاجاری علی‌آباد ماهان

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان، محمود وفایی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان روز یکشنبه 14 آبان 96 با اعلام خبر افزود: «در این فاز که اعتبار آن از محل طرح مشارکت در تعمیر و مرمت بناهای  بخش غیردولتی تأمین شده است، عملیات بازسازی بخشی از دیوارهای خشتی تخریب شده  و  همچنین سقف‌های خشتی  این بنای تاریخی انجام شده است.»

وفایی با بیان این‌که قدمت کاروانسرای علی‌آباد ماهان به دوره قاجاریه برمی‌گردد، تصریح کرد: «طی رایزنی‌های صورت‌گرفته با سازمان میراث‌فرهنگی کشور، از محل اعتبارات ملی شش بنای تاریخی ماهان مرمت می‌شود.»

او اظهار کرد: «با توجه به قراردادی که با پیمانکاران منعقد شده است بناهایی چون باغ شاهزاده، شاه‌نعمت‌الله ولی، حمام خان، باغ ولی‌خان، کاروانسرای علی‌آباد و یخدان لنگر مرمت می‌شوند.»

وفایی با بیان این‌که کارگاه مرمتی بناهای باغ شاهزاده، حمام خان، باغ ولی‌خان و کاروانسرای علی آباد فعال است، بیان کرد: «کارگاه مرمتی شاه‌نعمت‌الله ولی و یخدان لنگر نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.»

با عاملان حفاری‌های غیرمجاز به‌شدت برخورد می‌کنیم

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی این استان، روز یکشنبه 14 آبان با اعلام این خبر افزود: «اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی  در برخورد با سارقان آثار تاریخی، عاملان حفاری‌های غیر‌مجاز در محدوده‌های تاریخی و باند‌های سرقت میراث‌فرهنگی عزم جدی دارد و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این استان به‌عنوان چشمان تیز‌بین قانون تمام اقدامات این افراد و باند‌ها را زیر نظر دارد.»

او افزود: «تا کنون چندین باند سرقت آثار تاریخی در این استان به همت یگان حفاظت و نیروی انتظامی استان متلاشی شده‌ است و تمام تحرکات مشکوک در نزدیکی محدوده‌های تاریخی و یا آثار ملی در حال رصد هستند.»

حسینی ادامه داد: «به تمام مجرمان حوزه میراث‌فرهنگی و تاریخی هشدار جدی می‌دهیم که با کوچکترین تخلف به شدید‌ترین شکل قانونی برخورد خواهیم کرد و ذره‌ای از منافع ملی و حفظ و صیانت از آثار هویت‌ساز تاریخی کشور در استان مرکزی عقب نشینی نمی‌کنیم.»

او خاطرنشان کرد: «در همین راستا از مردم استان مرکزی درخواست می‌کنیم در ضورت مشاهده هرگونه حفاری در محوطه‌های تاریخی و یا خرید و فروش اشیای عتیقه مراتب را با شماره تماس 08633258041 اطلاع دهند.

جایگاه اداره میراث‌فرهنگی نیشابور ارتقا می‌یابد

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان رضوی، محمد‌رحیم رهنما مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان  روز یکشنبه 14 آبان در دیدار با هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «استان خراسان رضوی دارای 28 شهرستان است که 19 شهرستان دارای نمایندگی و 9 شهرستان نیز دارای اداره هستند.»

او افزود: «نیشابور دارای ظرفیت‌های زیادی است در همین راستا با دانشگاه نیشابور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم تا با پیوند بین دانشگاه و پایان‌نامه‌ها با موضوع میراث‌فرهنگی همکاری با دانشگاه‌‌ها افزایش یابد.»

او گفت: «ثبت‌های جهانی یکی از اهداف پیش روی میراث‌فرهنگی است. در حال حاضر در استان 6هزار اثر تاریخی داریم که آرامگاه عطار و خیام در نیشابور با توجه به استقبال زائران و گردشگران  قابلیت ثبت جهانی را دارند.»

رهنما بیان کرد: «از دیگر ظرفیت‌های نیشابور در روستای بکتاش، طرفداران بکتاش ولی است که زمینه جذب گردشگران از ترکیه را فراهم کرده است. ضمن اینکه طرح آمایش منطقه نیشابور نیز در حال پیگیری است و به همین منظور از سرمایه‌گذاران نیشابوری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استقبال می‌کنیم و تمایل داریم آثار و بناهایی را که به‌لحاظ قانون منعی نداشته باشند طبق ضوابط به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری  و تغییر کابری واگذار کنیم.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: «حفاظت از آثار تاریخی باید همراه با توسعه باشد لذا از مجلس درخواست داریم که در واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی برای کاربری به ما کمک کند.»

ظرفیت‌های نیشابور برای ثبت جهانی آثار

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: «انتظار داریم اقدامات انجام شده در خصوص حفظ و نگهداری از آثار تاریخی  نیز ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی نیشابور به‌ویژه آرامگاه عطار و خیام و سفال و آجر نیشابور با جدیت پیگری شود.»

او گفت: «باید در حوزه میراث‌فرهنگی به یک سیاست کلی برسیم و در گاه‌های استان و شهر نیشابور را به روی جهان بازکنیم به همین منظور از مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی و نمایندگان مجلس برای سفر به شهرستان نیشابور و بازدید از ظرفیت‌های این شهرستان دعوت کرده‌ایم.»

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که بازی‌های بومی و محلی و فیروزه نیشابور ظرفیت ثبت جهانی شدن را دارند افزود: «نیشابور دارای روستاهای زیادی است اما ساخت‌و‌سازهای غیر قانونی زیادی انجام شده و میراث‌فرهنگی باید تمام توان خود را برای حفظ این روستاها و تخریب و جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای غیر قانونی به کار بگیرد.»

چنارانی گفت: «مردم نیشابور این در خواست را از میراث‌فرهنگی دارند که نیشابور به ‌منظور ثبت آثار جهانی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد ودر این زمینه مجلس آمادگی هرگونه همکاری و قانون گذاری را دارد.»