انگشت‌نگاری و پژوهش‌های باستان‌شناختی روی گل مهرهای ساسانی

 

«دو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و زبان شناسی، متون و کتیبه‌ها در طرح پژوهشی مشترکی بررسی انگشت‌نگاری آثار دوره ساسانی را انجام می‌دهند.» به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کامران احمدی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی با اعلام این مطلب گفت: دوره ساسانی یکی از مهم‌ترین و درخشان‌ترین دوره‌های ایران باستان است؛ تنوع، زیبایی، گستردگی، بهره‌گیری از مواد گوناگون در ساخت میراث برجای مانده از آن دوران نمایانگر ویژگی‌های این دوره است. وی افزود: یکی از مهمترین آثار برجای مانده از دوران ساسانی، گل‌نوشته‌ها و مُهرها هستند که علاوه‌بر ارزشمند بودن، دارای ارزش‌های هنری و از دید تاریچه خط زبان فارسی و زبان پهلوی نیز مهم‌ هستند. «احمدی» با اشاره به گل‌مُهرهای موبدان، بزرگان سیاسی و لشکری گفت: جنس غالب گل مُهرهای ساسانی از گل است و این آثار دارای نوشته‌های مهم و تنوع هنری هستند. این دسته آثار از محوطه‌های مختلفی در کشور بدست آمده‌اند که استان فارس و آذربایجان غربی (تخت سلیمان) جایگاهی ویژه دارند. رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت با بیان اینکه این دسته آثار متعلق به بزرگان و شخصیت‌های دینی و غیر دینی روزگار ساسانی است، گفت :گل‌مُهرهای ارتشبدان (فرماندهان عالی نظامی) و مغان (مذهبیون) ارزشی خاصی دارند. در واقع این گونه آثار اطلاعات بسیار مفید و متنوعی را در اختیار پژوهشگران علوم باستان شناختی قرار می‌دهد. به گفته وی، تکنولوژی پیشرفته دهه‌های اخیر نیز امکان دستیابی به اطلاعات گسترده را در این زمینه میسر کرده که بدون بهره‌گیری از روش‌های جدید علوم و مهندسی قابل به دست آوردن بودند. وی افزود: میکروسکوپ‌های الکترونی، دستگاه‌های پرتو ایکس و ... امکان دست‌یابی به اطلاعات موجود در این آثار را تا ابعاد نانو متری مهیا کرده‌اند، هرچند گاهی این ریزنگری‌ها، باعث بی‌توجهی به شواهدی می‌شود که در نظر اول بی‌اهمیت جلوه می‌کنند. احمدی گفت: اثر انگشت‌سازنده یک اثر بر روی سفال، مُهر، گل‌مهر و یا یک لوح باستانی امری نه تنها محتمل، که با توجه به دست‌ساز بودن این نوع اشیاء بسیار بدیهی است و در عین حال همین نشانه کوچک حاوی اطلاعاتی است که می‌تواند گوشه‌های تاریک سئوالات بی‌جواب تا به امروز را روشن سازد، اطلاعاتی از نوع انسان‌شناسی تا جامعه‌شناسی که بسته به نوع شیء مورد نظر (در اینجا گل مُهر) می‌تواند کاربردی تجاری، اداری، مذهبی، لشکری و غیره را در جامعه مرزبندی شده ساسانی دارا باشد و از این نظر می تواند اطلاعات گوناگونی را در خصوص سازندگان و سفارش دهندگان این گونه آثار را که به طبقات مختلف نظام اجتماعی ساسانی مربوط می شوند در اختیار قرار دهد. وی افزود: اطلاعات انسان‌شناسی و جامعه شناسی در کنار اطلاعات تصویری، هنری و نوشته‌هایی که همراه این گل مُهرها هستند، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که همراه شدن‌شان با اطلاعات باستان‌سنجی حاصل از دستگاه‌ها و روش‌های موجود در علوم و فنون جدید، راه جدیدی در تحلیل مسائل مربوط به این دوره را امکان‌پذیر می‌کند. رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت در ادامه اظهار کرد: این طرح که بصورت مشترک میان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و و پژوهشکده زبان شناسی ،متون و کتیبه های پژوهشگاه میراث فرهنگی در جریان است، در نظر دارد پاسخی به سئوالاتی همچون نحوه شکل گیری و ساخت گل مهر های ساسانی ، یکی بودن ورزدهندگان یعنی آماده سازندگان این مواد، با نویسندگان (به زبان پهلوی) و هنرمندانی که اثر انگشتشان بر روی گل مهر ها بجای گذاشته شده است ،نقش کودکان و زنان در آماده سازی گل مهره ها، سن و میزان سلامت افراد درگیر در روند ساخت این آثار، چه همانندی و ناهمانندی میان گل مهرهای مناطق شمالی و جنوبی ،شرقی و غربی وجود دارد و نتایج قابل انتظار از آن ، آیا میان گل بکار رفته در میان مناطق جغرافیایی می توان به یک استاندارد رسید؟ اطلاعات بیولوژیکی قابل استخراج و انتظاراتی که می توانند برآورده کنند، رابطه میان گل مهرها و مراکز مهم اداری یا دینی دوران ساسانی داشته باشد. به گفته احمدی، با توجه به پارسی بودن ساسانیان و هخامنشیان و توجهی که پادشاهان ساسانی به آن دوره درخشان داشته‌اند و اغلب آثار خود را در کنار بقایای آثار آنها ایجاد می‌کردند (نقش رستم، تخت جمشید، نقش رجب، ...) این سئوال پیش می‌آید که آیا نتیجه آزمایشات گل مهرهای ساسانی قابل قیاس با گل نبشته‌های هخاهنشی است؟ وی افزود: برهمین اساس آزمایشات دستگاهی مشابهی بر روی تعدادی از گل مهر های هخامنشی لازم است که نهایتا می‌تواند منجر به طرحی مشابه جهت بررسی گل مهرهای هخامنشی شود. احمدی گفت :آزمایشات گوناگونی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های مطرح شده لازم است. آزمایش‌هایی نظیر XRF و ICP برای تعیین عنصری، XRD تعیین فازی، آزمایش‌های OM و SEM برای بررسی بافت و ریزساختار، آزمایش‌های ICP-MS برای تعیین همانندی و ناهمانندی‌ها و منشاءیابی و علاوه بر موارد فوق، تصاویری با دقت و کیفیت بسیار بالا نظیر استفاده از مستندنگاری تحلیلی برای بررسی اثر انگشت‌های به جامانده نیز نیاز خواهد بود. رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در پایان گفت : آشکار است که فواید ناشی از این آزمایش ها و بهره گیری از شیوه های آماری می تواند پرسش های مختلفی از تاریخ ایران روزگار ساسانی را بر ما روشن و دستاوردهای علمی آن نیز می تواند سرآغاز راهی نو در سازمان میراث فرهنگی در این زمینه باشد.

یونسکو نگران وضعیت میراث تاریخی ونیز

 

دبیرکل یونسکو در پنجاهمین سالگرد وقوع سیل در ونیز از این شهر تاریخی و توریستی دیدن کرد. به گزارش ایسنا، در سال ۱۹۶۶ و با وقوع سیل در ونیز یونسکو یک کمپین بین‌المللی برای محافظت از این شهر زیبا به راه انداخت و حالا پس از گذشت ۵۰ سال، «آیرینا بوکوا»، دبیرکل یونسکو در روزهای سوم و چهارم نوامبر از ونیز دیدن کرد. این بازدید فرصتی برای اعلام حمایت یونسکو از مردم و دولت ایتالیا است که اخیرا چندین زلزله مخرب را در مناطق مرکزی این کشور تجربه کردند که علاوه‌بر تلفات جانی، خسارات قابل ملاحظه‌ای را به میراث تاریخی این کشور وارد کرد. «بوکوا» در ونیز نیز کنفرانسی بین‌المللی پیرامون آینده شهر تالابی ونیز و مدیریت پایدار میراث آن تحت عنوان "پایداری مشترکات داخلی با ارزش جهانی" را کلید زد و در واکنش به بالارفتن سطح آب دریا و همچنین حضور بیش از حد گردشگران، مجددا نسبت به حمایت کامل یونسکو از ایتالیا برای حفاظت از این میراث جهانی تاکید کرد. دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات این نهاد بین‌المللی از سال ۱۹۶۶ و راه‌اندازی کمپین بین‌المللی حفاظت از ونیز اشاره کرد که در نهایت به همکاری فوق‌العاده و حمایت جهانی به ارزش کلی حدود ۱۸ میلیارد یورو برای بازسازی و مرمت محوطه‌های عمده آن منجر شد. وی همچنین اظهار کرد: ما همگی با کاهش فشار سنگین حضور گردشگران در ونیز موافقیم و با همه کسانی که در این زمینه پیشنهادهایی برای ساخت آینده‌ای پایدار برای ونیز دارند همکاری خواهیم کرد. ونیز میراثی مشترک با ارزشی جهانی است و در عین حال باید مکانی باقی بماند که تمامی اهالی ونیز بتوانند در آنجا زندگی و کار کنند. با توجه به حضور بی‌شمار گردشگران در شهر توریستی ونیز، مسئولان گردشگری ایتالیا از تعیین سقف روزانه برای حضور گردشگران خارجی به این منطقه صحبت به میان آورده‌اند؛ این درحالی است که این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. روزانه ۷۰ هزار گردشگر از ونیز دیدن می‌کنند.

احیای مسجد جامع ارومیه آغاز شد

 

در پی یک تفاهم‌نامه چندجانبه و تایید نقشه‌های تهیه شده از سوی کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی، عملیات احیای مسجد تاریخی ارومیه بر اساس عکس‌ها و مستندات موجود از دوره قاجار کلید خورده است. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، «جلیل جباری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی - با اشاره به شروع به احیای مسجد جامع ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری، مدیر حوزه علمیه، نماینده ولی‌فقیه و شخص من، عملیات احیای مسجد تاریخی ارومیه به عنوان فاخرترین اثر استان وبر اساس عکس‌ها و مستندات موجود از دوره قاجار کلید خورد. به گفته او، قرار است در این پروژه‌ی احیا، کل اعیانی موجود، مشتمل بر سه طبقه از پنج طبقه ساختمان موجود برداشته شده و تمامی حجرات تخریب شده ضلع‌های شمالی، شرقی و غربی در دهه ۷۰ مجددا برای تدریس علوم دینی بازسازی شود. جباری با اشاره به تخریب حجرات یاد شده در دهه هفتاد و ایجاد ساختمانی پنج طبقه در آن سال‌ها، با عنوان گسترش حوزه علمیه در اعیانی مسجد که دو طبقه آن در زیر زمین بود، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی این اداره کل با استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه و توافق دستگاه‌های مرتبط و با همت شخصی خیر، احیای این مسجد بازمانده از دوره سلجوقی با تخریب سه طبقه از ساختمان موجود در عرصه آغاز شد. او ادامه داد: بر اساس سفرنامه‌های موجود، مسجد جامعی در محل مسجد فعلی و چسبیده به بازار در قرن چهارم وجود داشته است؛ همچنین به اعتقاد برخی محققین، در محل این مسجد آتشکده‌ای بوده که پس از ورود مسلمانان ویران شده و بعد از آن در قرن چهارم روی این مکان مسجدی بنا شده که با تکمیل در دوره‌های مختلف به صورت امروزی درآمده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: از این رو سبک گچ‌بری‌ها، تزئینات، ستون‌بندی‌ها، طاق‌های بخش قدیمی مسجد شبیه سبک معماری سلجوقیان و حجره‌های اطراف صحن مسجد مربوط به دوره زندیه است؛ همچنین شبستان گنبددار قدیمی مسجد تلفیقی از معماری دوره‌های مختلف از سلجوقیان تا قاجار است. جباری در ادامه اظهار کرد: داخل این شبستان محراب گچ‌بری نفیسی قرار دارد که در دوره ایلخانیان و در سال ۶۷۶ هجری قمری با حجمی بزرگ ساخته شده و بدست استاد عبدالمؤمن تبریزی به طرز نفیسی گچ‌بری شده است. این کتیبه‌ی نفیس بزرگترین کتیبه ایلخانی کشور به شمار می‌رود. او همچنین خاطرنشان کرد: مسجد همچنین در سال ۱۱۸۴ هجری قمری بدستور "رضا قلی خان بیگلر بیگی" ایل افشار و حاکم ارومیه تعمیر شده و پس از آن نیز بارها این مسجد به همراه بافت قدیمی شهر بویژه بازار و راسته‌های آن مورد مرمت قرار گرفته است. بنا بر این گزارش، مسجد جامع ارومیه با شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نامه وزیر خارجه آلمان به ظریف برای یک موضوع هنری

 

وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان طی نامه‌ای به همتای ایرانی خود دکتر محمدجواد ظریف ،آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران را ضمانت کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت ارشاد، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان، طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف، تمامی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را تا هنگام عودت آثار ضمانت کرد. فرانک والتر اشتاین در نامه خود نوشته است: «طبق گزارشات مطلع شده‌ام که در تهران نگرانی‌هایی در خصوص به امانت سپردن این آثار وجود دارد. با کمال میل از این فرصت برای از بین بردن این نگرانی‌ها استفاده می‌کنم. طبق قوانین آلمان همانند آنچه در موزه معاصر تهران مرسوم است، برگه‌ی ضمانت عودت آثار برای این گنجینه صادر می‌شود که در آن تضمین می‌شود تمامی آثار باید به موزه هنرهای معاصر تهران بازگردانده شود و تا هنگام عودت آثار، هیچ گونه شکایت دادگاهی جهت تحویل، ضبط، توقیف و یا اقدامات اجرایی مجاز نیست. ایالت برلین ضمانتی را به موزه هنرهای معاصر تهران ارسال کرده است و من می‌توانم به شما ضمانت دهم که از این طریق موزه هنرهای معاصر تهران کلیه ضمانت‌های لازم را در دست دارد. طبق توافقات دو موزه، موزه‌های دولتی برلین از نظر امور اجرایی و تعمیرات آثار هنری، مسئول است. بسیار خرسندم که این نمایشگاه این موقعیت را فراهم می‌کند تا در کنار این پروژه، تصویری نو از فرهنگ ایرانی عرضه شود. از این رو امیدوارم که از سوی طرف ایرانی نیز به‌زودی آماده‌سازی‌های لازم انجام شود.» به گزارش ایسنا، موزه هنرهای معاصر تهران قرار است بخشی از گنجینه‌اش را از مرزهای کشور خارج کند و در برلین و رم به‌نمایش بگذارد. نمایشگاه بخشی از گنجینه موزه، اول دی‌ماه در برلین برپا می‌شود و سه‌ماه در این شهر ادامه خواهد داشت. سپس نمایشگاه به رم انتقال پیدا می‌کند و چهارماه نیز در آنجا برپا خواهد بود.

مرمت قدیمی‌ترین عروسک‌های ملل

 

«سه عروسک قدیمی موزه عروسک‌های ملل از دوره‌های قاجار و پهلوی اول به دلیل آسیب‌های وارد شده بر اثر مرور زمان مرمت مستندنگاری شدند.» علی گلشن، از مدیران موزه عروسک‌های ملل با اعلام این خبر به ایسنا گفت: سه عروسک از دوران قاجار و پهلوی اول در موزه عروسک‌های ملل با توجه به آسیب هایی که در طول زمان به آن وارد شد، با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر تصمیم به مرمت آنها گرفته شد. وی توضیح داد: عروسک اول با قدمتی ۱۰۰ ساله، مربوط به یکی از روستاهای اطراف شهر سنندج در استان کردستان است که در سال ۱۳۹۳ هم زمان با بازگشایی موزه عروسک‌های ملل توسط «رویا صارمی منفرد» به این موزه اهدا شد. این عروسک که به زبان کردی "وَوی" یا «عروس » نام دارد، بنابر رسوم کهن همراه با جهیزیه به عروس داده می‌شد. این عروسک را مادر عروس با موهای خود و از بهترین پارچه‌ها می‌دوخت. به گفته وی، سبک چهره‌پردازی، نوع دوخت روی صورت و فرم اندام این عروسک کاملا با نمونه عروسک‌های دوران قاجار که چند نمونه از آنها در موزه بریتانیا نیز نگهداری می‌شوند مشابهت دارد. او با بیان این‌که عروسک دوم ۸۵ سال پیش ساخته شده و به موزه عروسک‌های ملل اهدا شده است، تاکید کرد: این عروسک بر اثر مرور زمان موهای خود را از دست داده و چهره آن نقاشی شده است. لباس از پارچه ساتن و کاملا دست‌دوز است. شیوه ساخت این عروسک نیز به عروسک‌های دوران قاجار شباهت دارد. گلشن «سرباز قزاق» را سومین عروسک این موزه دانست که توسط «شکوه حاج نصرالله» به موزه عروسک‌های ملل اهدا شده و ادامه داد: این عروسک شنلی بر تن و کلاهی نوک‌تیز برتن دارد که به پوشش رجال دوران پهلوی اول شباهت دارد. این مدیر موزه عروسک های ملل، با بیان این که «سمانه سادات حسینیان»، کارشناسِ مرمت، کار مرمت و مستندنگاری این عروسک ها را انجام داد، بیان کرد: در نوبت اول سه عروسک از قدیمی‌ترین عروسک‌های مجموعه موزه عروسک‌های ملل و یک لباس متعلق به دوران قاجار از مجموعه شخصی خود به این مرمت‌گر سپرده شد. وی در ادامه در توضیح اقدامات حفاظتی و مرمتیِ انجام شده روی عروسک‌ها اظهار کرد: استحکام‌سازی موها که آسیب جدی دیده بود، پاک کردن و برطرف کردن لکه‌ها و آلودگی‌های صورت و بدن عروسک و همچنین پارچه لباس‌ها به روش خشکشویی، ترمیم بخش‌های پوسیده لباس‌ها و استحکام‌بخشی قسمت‌های پاره‌شده بدن عروسک‌ها و بافت پارچه آنها با نخ اقدامات انجام شده روی این عروسک‌ها بود. او هچنین گفت: پس از پایان کار مرمت، عروسک‌های موزه عروسک‌های ملل باردیگر تعداد ۶ عروسک فرهنگی ملل از کشورهای ژاپن، یونان، اسپانیا و لهستان به علاوه ۲۶ عروسک گچی به شکل انواع پرندگان که توسط خانواده دکتر شمس‌الدین مفیدی به این موزه اهدا شده بود را به منظور مرمت و مستندنگاری به مرمت گر عروسک‌ها سپرد. این عروسک‌ها نیز پس از انجام مراحل مرمت و مستندنگاری به موزه عروسک های ملل بازگشتند. براساس این گزارش، موزه عروسک‌های ملل، موزه‌ای خصوصی با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی است که در سال ۱۳۹۳ همزمان با روز جهانی صلح به کوشش آقایان مسعود ناصری و علی گلشن در تهران تاسیس شد. این موزه دارای بیش از ۱۵۰۰ قطعه عروسک از نوع عروسک‌های فرهنگی ملل، نمایشی و عروسک های سایه از ۸۰ کشور جهان و مجموعه ای از عروسک های قومی ایران است.

کشف 81 قلم شی تاریخی با قدمت 3000 ساله توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کشف و ضبط 81 قلم اشیاء تاریخی و نفیس با قدمت 3000 ساله ، مربوط به دوران مادها و مانایی و دستگیری باند قاچاق اموال تاریخی، فرهنگی در استان کردستان خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردار سرتیپ دوم پاسدار رحمت الهی در بیان جزئیات این خبر گفت: در پی کسب اخبار و گزارش های واصله از دوستداران میراث فرهنگی استان کردستان ، مبنی بر نگهداری و فراهم نمودن مقدمات فروش مقادیری اشیاء تاریخی ارزشمند توسط فردی بومی به قاچاقچیان عتیقه ، پس از اقدامات و بررسی های اولیه و احراز صحت خبر، با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت استان کردستان ، بلافاصله موضوع در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان و اخذ مجوز های قضایی ، تیمی زبده متشکل از ماموران یگان به سرپرستی فرمانده یگان حفاظت استان در معیت نیروی انتظامی به محل عزیمت که در عملیاتی ویژه و در اقدامی ضربتی ، ضمن دستگیری 4 نفر اعضاء باند قاچاق عتیقه ، تعداد 81 قلم شی ء تاریخی و نفیس را کشف و ضبط کردند. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور افزود: این اشیاء تاریخی شامل: پابند ، دستبند ، جام مفرغی ، پیشانی بد ، خنجر ،سرنیزه، لگام آهنی ، آویز گردنبند ،گوشواره ، جام سفالی ، دیزی مفرغی ،کاسه مفرغی ، کاسه تخت و...می باشد که از متهمان کشف و ضبط شد. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در پی کارشناسی های فنی انجام پذیرفته از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ، اصالت کلیه اشیاء مکشوفه تایید و قدمت آنها 3000 ساله و مربوط به دوران مادها و مانایی تخمین زده شد

خانه‌ای موقت برای آثار فاخر ایرانی

 

نمایشگاه موزه‌ای صنایع دستی در آخرین روزهای حضور مسعود سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بدون حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور در کاخ «لیلا» مجموعه سعد آباد افتتاح شد. به گزارش ایسنا، با وجود عمر چند هزار ساله صنایع دستی در ایران و با اینکه جای خالی موزه صنایع دستی درمیان موزه‌های دیگر به شدت احساس می‌شود، هنوز هم موزه‌ی استانداردی با عنوان صنایع دستی در کشور نداریم. پیش از این بهمن نامورمطلق – معاون صنایع دستی کشور ـ درباره راه‌اندازی دو موزه برای صنایع دستی ایرانی در هند و چین خبر داد و گفت: ما به دنبال یافتن بازارهای جدید و نمایش صنایع دستی فاخر و نفیس ایرانی هستیم. چین، هند و روسیه از جمله بازارهایی هستند که نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم؛ به همین دلیل در امسال (سال ۹۵ )نمایشگاه صنایع دستی را در کشور روسیه برگزار می‌کنیم و به زودی موزه‌ای برای نمایش آثار فاخر و نفیس ایرانی در چین و پس از آن درهند راه‌اندازی خواهد شد. اهمیت وجود موزه صنایع دستی را می‌توان از صحبت‌های معاون صنایع دستی دریافت که موجب افزایش فروش، رونق صادرات در این بخش و معرفی هنر ایران در کشورهای دیگر می‌شود، این در حالی است که جای چنین موزه‌ای در کشور خالی است. شاید به همین دلیل است که هنرمندان از عدم فروش صنایع دستی گلایه دارند زیرا بخشی را برای معرفی این آثار فرهنگی نداریم تا مردم متوجه اهمیت آن در کشور یا گردشگران خارجی بعد از بازدید از آن برای خرید صنایع دستی ترغیب شوند. مهم‌ترین دلیل نبود چنین موزه‌ای هم نبود بودجه در این بخش است، مسئله‌ای که بارها از سوی مسوولان این حوزه در برگزاری نمایشگاه مطرح بوده است. درست در روزی که مدیرسابق مجموعه سعدآباد تودیع و سرپرست جدید آن معارفه شد، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمایشگاه موزه‌ای صنایع دستی را افتتاح و با پرسنل مجموعه سعد آباد مقابل ساختمان نمایشگاه آخرین عکس یادگاری‌اش را گرفت. نمایشگاهی که قرار بود قبل از رفتن بیوک موسوی از مجموعه سعد آباد افتتاح شود اما به دلایل نامعلوم کنسل و این کار سرانجام در روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه اتفاق افتاد. سلطانی‌فر در مراسم افتتاح نمایشگاه موزه‌ای صنایع دستی در کاخ سعدآباد به ایسنا گفت: من دیگر پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برعهده ندارم و تنها آمده‌ام که موزه صنایع دستی را افتتاح کنم. اگر هم رئیس سازمان نباشم به عنوان وزیر ورزش و جوانان آمده‌ام تا نمایشگاه موزه صنایع دستی را افتتاح کنم. در نمایشگاه موزه‌ای صنایع دستی بیش از ۲۰۰ قلم از آثار فاخر صنایع دستی در هر رشته در معرض نمایش گذاشته شده است. سال ۸۵ بیش از ۲۰۰۰ قطعه صنایع دستی نفیس که در رده موزه‌ای قراردارند، همزمان با تلفیق سازمان صنایع دستی با سازمان میراث فرهنگی وارد مجموعه کاخ سعدآباد شدند و برخی از این آثار در کاخ اشرف به نمایش گذاشته شدند. بعد از واگذاری ساختمان کاخ اشرف از سوی نهاد ریاست جمهوری این ساختمان تبدیل به موزه صنایع دستی شد اما با توجه به سابقه این ساختمان در نمایش ظروف سلطنتی، صنایع دستی در سال ۸۹ برای نمایش به کاخ علیرضا و فرحناز یا همان موزه میرعماد منتقل شد. این موزه در بخش سفال و سرامیک، شیشه گری و رودوزی‌های سنتی ایران در طبقه اول و بخش‌های صنایع هنری چوب مانند منبت معرق، خاتم، گره چینی و مشبک چوب و همچنین آثار فلزی مانند ملیله سازی و قلمزنی به همراه آثار تزئینی از نقاش‌های ایران از هنرستان‌ها در طبقه دوم به نمایش درآمد. اما به دلیل آنکه قبلا در این ساختمان آثار میرعماد به نمایش گذاشته شده بود، تصمیم گرفته شد موزه میرعماد دوباره برپا و ساختمان دیگری به موزه صنایع دستی اختصاص داده شود. در نهایت بخشی از این آثار که عمدتا تاریخی محسوب می‌شوند، در کاخ لیلا به نمایش درآمده و طرح موزه صنایع دستی همچنان در دست بررسی است تا یکی از ساختمان‌های در دست تعمیر سعدآباد را به موزه‌ای برای آن اختصاص دهند. به نظر می‌رسد بعد از منحل شدن سازمان صنایع دستی و ادغام آن با میراث فرهنگی و گردشگری در دولت محمود احمدی نژاد، آثار منقول این سازمان که سال‌ها قبل از هنرمندان آن خریده یا به سازمان مربوطه اهدا شده بود نیز بعد از ساختمان؛ هنرمندان و پرسنلش وضعیت روشنی ندارند.

شناخت ميرك سمنان در توسعه پايدار گردشگري كشور موثر است

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: كاوش در تپه‌هاي تاريخي ميرك در سمنان و شناخت این میراث باستانی در مدیریت آبادی‌های کنونی و توسعه پایدار و زیر ساخت گردشگری تاثیرگذار است. به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان،«حميده چوبك» در بازديد از كاوش‌هاي در حال انجام در محوطه ميرك در سمنان، افزود: کاوش تپه های تاریخی میرک در سمنان از طرح های مهم باستان‌شناسی در کشور است که با تلاش های گروه های باستان شناس ایرانی و فرانسوی اطلاعات جامعی از این آثار تاریخی تاکنون به دست آمد. وي گفت: با همکاری مرکز مطالعات علمی فرانسه و همکاری استادان و گروه‌های باستان‌شناسی ایرانی تا كنون مشخص شده است كه قدمت تپه های تاریخی میرک و دلازیان بیش از 65 هزار سال است. چوبک گفت: کاوش در تپه‌های تاریخی میرک در سمنان امکان بررسی نخستین آبادی در این منطقه در 65 هزار سال پیش را به پژوهشگران می دهد. وي با تاكيد بر اينكه جلوگیری از حفاری های غیرمجاز یکی از دغدغه های اساسی سازمان میراث فرهنگی است، گفت: با ناآگاهی افرادی سودجو، بسیاری از آثار باستانی کشور نابود شده است. رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه در همه نقاط کشور تخریب میراث فرهنگی و آثار تاریخی به بهانه دستیابی به اشیای عتیقه رخ می‌دهد، گفت: در استان‌های خوزستان، مازندران، کرمان و گیلان تخریب آثار تاریخی و غارت اموال فرهنگی توسط بعضی افراد سودجو نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر است. وي افزود: برای کاوش، بررسی جزییات آثار تاریخی و باستانی نقاط مختلف کشور به منظور رونق گردشگری به 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. وي گفت: اعتبارات امسال پژوهشکده باستان شناسی برای بررسی آثار تاریخی کشور بیش از 15 میلیارد ریال است که اين رقم بايد افزایش يابد. در دومين فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان، هیأت باستان شناسی- زمین شناسی ایرانی و فرانسوی تا كنون به نتایج قابل توجهی دست یافته است، اين کاوش‌های باستان شناسی و نتایج آزمایش‌های گاهنگاری محوطه پارینه سنگی میرک سمنان نشانگر 63 هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه های استقراری این محوطه است

نمایشگاه مطبوعات

همه با هم در نمایشگاه مطبوعات جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و این رویداد مهم فرهنگی را حمایت می کنیم

=========================

روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد تاریخ و میراث فرهنگی البرز