◀️حل مشکلات شهر امکان پذیر است
✍ سیامک صحافی
👈 متاسفانه اقتصاد ، فرهنگ ، هنر ، علم و اخلاق در جامعه ما هر کدام کارکرد انفرادی داشته و هیج یک از آنها آنطور که باید و شاید به دیگری متصل نیست ، همچنان که آب ، برق ، گاز ، نان ، ترافیک و مخابرات در زندگی ما به هم متصل نبوده و دارای مدیریت های متفاوت هستند و در اجرای وظایف سازمانی آنها تزاحم و تعارض فراوانی وجود دارد . به عنوان مثال می توان به تعارضی که در سیستم آموزشی ما وجود دارد اشاره کرد . هر مقطعی را یک نهاد به طور مستقل راهبری می نماید . کودکستان ( بهزیستی کشور ) آموزش عمومی ( آموزش و پرورش ) تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی ( علوم تحقیقات و فناوری ) که حاکی از آشفتگی و نابسامانی درون ساختاری کشور دارد .
👈 در سالیان اخیر حرکت تاثیر گذار شایسته ای در عرصه فرهنگ ، آموزش شهروندی ، هنر ، اقتصاد شهری و خدمات شهری از شورای شهر کرج بیرون نیامد ! آنطور که در بیلان کاری می گویند و بر طبل تعاریف و به به گفتن ها می کوبند مصوبات بیشتر در زمینه های غیر تاثیر گذار بوده و اختلافات بر تصمیم گیری های مهم سایه افکنده است اما می توان گفت اکثر خروجی ها هزینه در برداشته و فاقد اثر گذاری لازم و ماندگار بوده است . مردم کرج که متشکل از همه اقوام ایرانی و طیفی کم از کلونی به اصطلاح بومی در سالیان اخیر از واژه شورا چیزی جز اختلاف سلیقه آشکار ، برخی رفتارهای نادرست پنهان ، تنش های سیاسی و گروهی ، تفویض های فراوان مدیریت شهری ، دعواهای ناثواب ، فراموشی منافع شهری و حذف و منفی شدن درآمدهای پایدار شهری و .. چیزی زا در خاطر نمی آورند و چون چنین حالتی دارای رده محاسبه علمی و تحلیل ساختاری نیست بنابراین نمی توان برای شخصیت حقوقی شهر در قیاس با شهرهای پیشرفته کشور و جهان درجه و متری قاعده مند در نظر گرفت .
👈 در چند سال اخیر در کرج حتی یک فرهنگسرا یا یک باب سینما احداث نشده است و این در حالی است که سرانه احداث مراکز فرهنگی در شهرهای داخلی و شهرهای خارجی از آمار بالا و بعضا بالاتری برخوردار است و از همین قیاس می توان به این مهم رسید که بی توجهی به سرانه های فرهنگی و خدماتی و آموزشی و بعضا عمرانی تا چه اندازه ای در کرج وجود دارد و آمارها با واقعیات موجود همخوانی ندارد . در اکثر شهرهای موفق دنیا مانند استکهلم از زباله به اندازه فروش تراکم و اخذ عوارض و درآمد غیر ریالی تهاتر و توافق در کرج و اصفهان ، درآمد کسب می کنند و این در حالی است که شهرداری کرج هنوز در مکان دفن زباله درمانده است و لطمه به محیط زیست طبیعی و شهری و سایر موارد خود معضل دیگری است و هر حرکتی هم در مدیریت چنین فضایی به دلایل مختلف از جمله حضور متولیان بی دانش و سیاست زده در چنین حوزه ای حالت ایستا پیدا می کند. همچنین اختلافات درون ساختاری شورا ها و بی تدبیری برخی به دلیل بروز است اختلافات به بیرون از شورا و بالتبع تاثیر منفی آن به بدنه مدیریت شهری باعث گسترش ساخت و ساز های غیر مجاز شده که دامنه چنین امری به همه ارکان شهری به ویژه حوزه فرهنگی و اجتماعی تسری می یابد . کاهش سرانه های آموزشی ، معضلات خدمات شهری و کاش ارائه خدمات درست و متناسب با نام کلانشهر ، افزایش بزهکاری های مختلف ، بی تفاوتی شهروندان نسبت به محیط زندگی از منظر بهداشت عمومی و .. از جمله نتایجی است که ریشه همه آنها را باید در شورا جست .
👈 شهروندان در کرج هنوز دارای تحلیل و برداشت درستی از شهروند بودن خود ، حقوق شهروندی خود و دیگران ، روش زندگی نظام مند ، نحوه رفتار با فضای سبز ، تعامل اخلاقمند با آداب و رسوم یکدیگر و همچنین داشتن حس تعلق خاطر بدون حس مادی و.بهره اقتصادی بردن از شهروندی ندارند و چنین مواردی باعث درجا ماندن شهر و عدم توجه به امور فرهنگی درست و تاثیرگذار می گردد . در حوزه های فرهنگی و اجتماعی علاوه بر این که خود شورا دارای تصمیم گیری های اثربخشی نبوده است و اگر هم بوده به دلایلی که از حوصله این نوشتار خارج است ، این تصمیم ها به منصه ظهور نرسیده و در حد یک مصوبه باقی مانده است و این در حالی است که در شهرهای درجه پایین کشور سرانه های فرهنگی و خدمات شهری و برنامه ریزی های اجتماعی به شدت در حال افزایش است .
👈 من همه این موارد گفته شده و فراوان موارد ناگفته را از سر سیاست و سیاسی بودن ، سیاسی رفتار نمودن ، سیاسی گزینش کردن و سیاسی خرج کردن میدانم . مشکلات کرج آنقدر بزرگ نیست که نتوان حل نمود و باید عرض کنم مشکلات کرج خیلی پیچیده نیست و هم انواع مشکل عیان است و هم پیش آورندگان آن مشخص هستند و هم راهکار حل و فصل آن روشن . هرکسی نداند حتما اهل فن می دانند که شهری مانند تبریز و یا اصفهان در درون خود و به دلیل روابط گسترده خود با مراکز مهم قدرت در سطح کشور و به ویژه نقش مهمی که در حاکمیت ملی دارند دارای پیچیدگی نیز در درون خود می باشند اما روش اداره شهر و تصمیم گیری برای آن در این شهر ها نشان می دهد که اولویت برای برنامه ریزان شهری منفعت مردم ، توجه به توسعه و دوری از شتاب زدگی سیاسی است و نه چیز دیگر . در این شهر ها آنچه که به نظر می آید پرهیز از سیاست زدگی بیشتر وجود دارد و بهره مندی از نخبگان و کارشناسان شهری برای اخذ نظر و روش اولویت مهم تری دارد تا گروه بندی سیاسی ، هر چند باید گفت سیاست امری مهم و علم اداره جامعه است اما سیاست زدگی باعث کاهش کیفیت در تصمیم گیری های شهری خواهد بود .
👈 به نظر من اداره شهر از طریق سرمایه های سرگردان ، اتخاذ مواضع درست،در قابل اداره شهر از راهی غیر از فروش تراکم ، حل و فصل ترافیک شهر از راههای درست ، کنترل آلودگی هوا ، افزایش ثروت علمی و فرهنگی شهر از طریق راه اندازی رویدادهای روش مند ، تعامل با خبرگان شهری و افراد متخصص ، تعامل با شهرهای موفق داخلی و خارجی ، توجه به هوشمند سازی خدمات در حوزه های متعدد شهری و ... کار. سختی است اما دست نیافتنی نیست فقط دوری از جنجال و سیاست زدگی و خلاقیت می خواهد . اینکه ما شهر را فارغ از فروش تراکم اداره کنیم اینکه ما برای هر منطقه و ناحیه یک کتابخانه و فرهنگسرا بسازیم اینکه ما آسیبهای اجتماعی شهر را از اولویت های مهم شهر بدانیم اینکه شهروندان را به سمت تعلق خاطر به شهر هدایت کنیم و هویت متناسب با سرمایه های ملی و دینی برای شهر تعریف کنیم اینکه ما مترو را در سطح گسترده تعریف و اجرا کنیم اینکه ما با آغوش باز سرمایه های ملی و حتی بین المللی را پذیرا باشیم و ... و نکته مهم اینکه ما شهر را بدون هیاهو و از طریق عقلانیت اداره کنیم کاری سخت نیست اما همت می طلبد نه شعار . همه این موارد و خیلی موارد دیگر برای اداره شهر زمانی کارساز خواهد شد که ما بر اساس دانش ، عقلانیت ، بهره مندی از فرهیختگان و عقلای منطقه ای ، استفاده از ظرفیت های ملی ، برنامه ریزی درست و دور از هیجان ، تطبیق قوانین و مقررات با معضلات شهری مختص به شهر ، اندیشیدن خلاقانه و تصمیم بر اساس آینده نگری رفتار کنیم و عضو شورا و شهردار متعادلی باشیم دور از جنجال .
* مشاور فرهنگی دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج و رئیس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان